De virtuele werkelijkheid van H&M

07-12-2011 14:00


Relletje rondom modegigant H&M: Het Zweedse miljardenbedrijf blijkt namelijk voor zijn campagnes geen echte, maar met de computer getekende modellen te gebruiken. De Zweedse krant Aftonbladet ontdekte onlangs dat de dames op de Hennes-site en in de catalogi wel erg op elkaar leken. Sterker nog: de meisjes hadden weliswaar verschillende huidskleuren, maar allemaal een identiek lijf. Hoe zit dat, H&M?

Gevraagd naar een verklaring kon de multinational niet anders dan toegeven dat de Zweedse krant het inder-daad bij het rechte eind had: H&M gebruikt mannen en vrouwen die door de computer bij elkaar zijn gepho-toshopt. Zelf zien ze echter weinig fouts aan hun praktijken. Zo vertelde de persvoorlichter van het bedrijf aan Aftonbladet: “Het is niet om een perfect lichaam te promoten, we doen dit alleen om te pronken met de kleding. We doen dit voor alle kledingstukken, niet alleen ondergoed, en we het doen het zowel voor vrouwen- als mannenkleding.”

Oké, de H&M wil dus simpelweg dat hun jurkjes, bikini’s en spijkerbroeken op hun best uitkomen. Best logisch eigenlijk. Alleen: de H&M maakt kleding. Kleding die je koopt om vervolgens aan te trekken en in naar buiten te gaan. Kleding waar gewone mensenlichamen in gehesen moeten kunnen worden. Géén kleding die bedoeld is om je Sims-karakters mee aan te kleden of simpelweg thuis aan een hangertje te laten hangen “omdat die rok op die manier nou eenmaal het beste uitkomt.”

In plaats van de lichamen te veranderen waar de Hennes zijn creaties op showt, zouden ze er beter aan doen zich wat meer in te spannen voor de pasvorm van hun kleedjes. Want hoewel verschillende mensen nou eenmaal ver-schillende lichamen hebben, valt er op dat gebied nog wel het een en ander te verbeteren. De manier waarop ze het nu aanpakken, is de omgekeerde wereld. Dat de fotomodellen die normaal nieuwe collecties tonen een lijf hebben waar 99% van de bevolking slechts van kan dromen, is tot daar aan toe. Als de fotomodellen straks een lijf hebben dat niet eens bestaat, wordt het allemaal wel erg verdrietig. Barbies zijn om mee te spelen. Niet om je nieuwste ontwerpen op te laten zien.