Fashion Round-up (2)

09-12-2011 12:00

Hij is er weer: Mode.DeJaap’s Fashion Round-up. Met praatjes over hoe smerig fashionblogs te werk gaan, Alber Elbaz, Versace for H&M, Rick Owens, Karl Lagerfield en The Sartorialist.


“I would be totally pessimistic if I did not believe in change. We are in an industry that is the industry of change. I mean, we are changing from season to season, but we cannot change the system? We cannot change the formula? No, I think we can. It’s a matter of time, it’s a matter of initiative and courage, for that one person to reunite all of us and say, you know what, let’s do it differently, let’s go back to enjoying fashion.”Lanvin’s Alber Elbaz in een interview uit een serie over de toekomst van fashion. Door style.com. Zijn gelijk durf ik in twijfel te trekken. Fashion euforie is snel gemaakt, maar als je ziet hoe lastig het toch maar blijkt om internet te omarmen met fashion (of van conservatieve gebruiken af te komen zoals het constante gedoe met gastenlijsten op shows) snap je wel waarom we nooit verder zullen komen. Dit is nou eenmaal geen business waarin 1 persoon zal komen en alles beter zal maken. Fashion doodt zijn revolutionairen. Vooral met internet blijkt: we maken het makkelijker om te praten over andere mensen, in plaats van ideeën.Alle interviews lezen over de toekomst van mode hierrrr.

The Dirty Unethical Business of Fashion Blogs
Een artikel over praktijken waar iedereen wel van weet. Veel pageviews betekent namelijk vaak: gratis rotzooi. Sjaaltjes van Topman of Sokken van River Island: Zodra je internet famous bent willen labels dat je over hun schrijft in ruil voor spullen. Of we ons zorgen moeten maken als consument? Tja, kritisch blijven is immers óók onze taak. En of de blogger nu een cadeaubon heeft gekregen om te schrijven over de laatste rotzooi van Dior Homme: als ik het niks vind beïnvloed het mij niet. Over de relatie van dit idee met de agendatheorie heb ik meer vragen. Kennen wij meer producten die geadverteerd worden weggegeven dan ‘normale’ producten? 
Een ouder genuanceerder bericht over dit fenomeen hier op Fashionista.

Versace for H&M
Leuke palmboom printjes hoor, doch verder natuurlijk hebzuchtig gedrag ten koste van de menigte. Laten we wel zijn; H&M steelt designs overal vandaan, onder andere van Versace, maar kennelijk is deze miljoenen deal voor beidde partijen der mate gunstig om leuk vriendjes te zijn. Al met al goed voor een amusant feestje in New York waar aandachtssletje Nicki Minaj haar duckface laat zien en de pers vervolgens onzekere tienermeisjes overpriced producten mag aanbieden. 
Overpriced trashmateriaal dat genaaid wordt door moeders uit Taiwan met 1 arm en 6 kinderen. 
Jessica Alba, Jennifer Hudson, Abbie Cornish, Selma Blair, Uma Thurman, Linda Evangelista, Kesha, Alexander Wank (sic.), Nicki Minaj, Emma Roberts, en fucking Prince(!) vonden het vast een vermakelijk feestje.
Trish Summerville x H&M ligt de 14e alweer in de winkels. Als dat maar goed komt… EDIT: deze kop spreekt boekdelen.

Another Rick Owens Interview

“I think everyone would agree that elegance is the most desirable part of fashion.”Rick Owens interviews zijn altijd het lezen waard. Owens heeft een intellectueel perspectief waar de wildste fashion-copywriters van dromen.

Favoriet Interview
Frequent wordt mij gevraagd wat mijn favoriete interview is. Dat is niet zo lastig, het is een tweegesprek met Karl Lagerfield in de Vice van 2010. Wat het interview zo goed maakt? 
We zien Lagerfield eindelijk eens op een informele manier spreken over niet alleen de industrie, maar vooral zichzelf.

The Sartorialist in Tokyo
Klikkerdeklik, een filmpje van fotograaf Scott Shurman die met zijn blog The Sartorialist (dot com) wereldwijd bekend werd. Als je The Satorialist nog niet kende is dit zelfs een prima introductie voor dé meest toonaangevende street-style blog ter wereld.

Foto hierboven: een plaatje uit het Versace for H&M lookbook, fantastische foto’s. Dat mag gezegd worden.