Column: Eenmaal verwend worden, alstublieft

12-12-2011 12:00

Sinterklaas is nog maar net uitgezwaaid en de kerstlampjes zijn alweer overal te bewonderen. De werkelijke  betekenissen van de feestdagen zijn aan de meeste mensen onbekend. ‘Sinterklaas was een goedheiligman uit Turkije’ en ‘met Kerst vieren we de geboorte van Jezus’. Maar daar gaat het natuurlijk ook niet om.  Want met de feestdagen, gaat het om kadootjes.

Luxevrouwen
Hoe onafhankelijk we ook claimen te zijn en hoeveel jaren we ook al trots onze eigen rekeningen betalen, diep van binnen zijn we allemaal luxevrouwen die verwend willen worden. Sommigen iets minder diep.  Maar hoe dan ook komt die status rond de feestdagen weer naar boven. De schuldigen hiervan? Reclamemakers! Wegzwijmelen bij dat éne  jurkje, die intrigerende parfum of die must-have tas die je al tijden wil maar steeds niet kan betalen aan het eind van de maand: het wordt allemaal toegankelijker rond de happy holidays. Want de presentjes die jij stiekem onder de kerstboom hoopt te vinden, zijn over al om je heen.

Alleen maar om het ‘hebben’
De meeslepende parfumreclames waarin schoonheden als Natalie Portman en Keira Knightly een luxeleventje leiden door hun keuze in geur, zorgen voor Chanel en Dior op je verlanglijstje. Een simpele Nikon-reclame voegt daar het verlangen om fotograaf te zijn en een camera aan toe. Zelfs de eenvoudige en veelal weinig originele H&M-reclames maken je hebberig voor kleding. Je hebt dan ook al het hele jaar keihard gewerkt, de zomer is al lang geweest en ligt ook niet in de nabije toekomst. Het enige waar je nu naar uitkijkt, is verwend worden met spullen die je alleen maar wil hebben. Luxe waar, producten die je niet eens zo hard nodig hebt.

Geconsumeerd zal er worden!
Dus besteden we veel aandacht aan onze wishlists. Maar, goede mensen die we zijn, ook onze dierbaren blijven niet on-verwend. Luxe is er dan ook om te delen. Ik lekker ruiken, jij lekker ruiken zou zomaar eens een Kerst-slogan kunnen zijn. Hoe hebberiger we zelf worden, hoe meer we zin hebben om anderen ook eens in het zonnetje te zetten. Geconsumeerd zal er worden! Want, zoals gezegd, met de feestdagen gaat het om kadootjes. Maar niet alleen voor onszelf. Have fun Christmas-shopping!