Business

Auwto’s, rubberen broodjes en Giel Beelen

15-12-2011 09:00

Auwto’s. Ze mogen straks 10 kilometer per uur harder op de snelwegen. Dat zal het gevoel van de autobestuurders zoveel goed doen dat de economie er weer door aan zal gaan treken. De economie is ook vooral op ‘gevoel’ gestoeld. Alleen is dat momenteel vooral een gevoel van onbehagen. Dat je daar tegenover een gevoel van blijdschap denkt op te moeten wekken door je stemvee, blij te maken met een paar honderd dode, want aangereden, vogels en andere verkeersslachtoffers, kan niet anders dan een door de zoveelste liberale muts bedachte onzin zijn. Stemvee waarvan na de nodige onderzoeken is gebleken dat die het liefst met het gaspedaal zo ver mogelijk ingedrukt over vier-, of liever nog, zesbaans wegen cruisen.

Rubberen broodjes en Giel Beelen
Kan iemand mij uitleggen waarom auto’s nog altijd standaard worden gebouwd met een motor die veel harder kan dan de maximum toegelaten snelheid?  Het is als mensen een geweer geven en daarbij uit te leggen dat ze er alles mee mogen doen behalve de trekker te ver overhalen. Kan iemand mij uitleggen waarom een auto standaard met een claxon wordt uitgerust die, zodra je er daadwerkelijk mee gaat toeteren,  je een boete van 180 euro oplevert? Kan iemand me uitleggen wat er zo leuk is aan die cocon van een cabine waarin Giel Beelen of all people het hoogste woord voert? Waarom worden jullie niet, net zoals ik, strontzenuwachtig van die man? Waarom klinkt muziek uit je autoradio van 200 euro lekkerder dan over je 2000 euro kostende hifi-installatie? Waarom smaken die rubberen broodjes van de tankstations jullie zo goed? Waar komt dat gevoel van vrijheid vandaan als je dagelijks dezelfde tien tot 50 kilometer asfalt ziet? Ha, een file: gezellig!

Natuurlijk is het openbaar vervoer ook niet alles, want tijdens de spits in een overvolle veewagen gepropt worden is ook niet zo tof en aangezien een paar herfstblaadjes al voldoen om gansch het raderwerk plat te leggen ook niet altijd even betrouwbaar. Maar waarom er nu nog altijd niet veel meer gedaan wordt met het concept van thuiswerken is me een raadsel. Ze zeggen dat het rond de koffiemachine hangen tot de mooiste ideeën bij werknemers leidt. En de baas wil het liefst iedereen de hele dag op de vingers kijken om te zien of men wel productief bezig is. Logisch dat er niet thuis gewerkt wordt; hoe moet dat arme middenkader anders zijn tijd door gaan brengen? Die worden volledig overbodig.

Achtbaan des doods
De auto is een hopeloos inefficiënte manier van vervoer die al dertig jaar geleden afgeschaft was geweest als dat ‘gevoel’ van zo hard mogelijk door een compleet geasfalteerd landschap scheuren niet zo lekker was. Verslavingen zijn slecht en moeten met hand en tand bestreden worden, maar benzine snuiven is vooral goed voor de economie en je doet er toch niemand kwaad mee? Ja, op die jaarlijkse paar honderd sukkels na die niet uitkijken met oversteken. En niet te vergeten die paar duizend vroegtijdig aan longemfyseem bezwijkende fijnstofinhaleerders die niet de sjoege hebben wat verder van de feestelijk verlichte achtbaan des doods te gaan wonen.

De auto is toch de drol van de samenleving aan het worden? Ik heb een Kadett en ik ben aan het sparen voor een krentenbol. (Neerlands hoop in bange dagen 1978!)

Leen Steen blogt zelf ook en wel op deze plek.