WarRoom

News Of The Day woensdag 18 januari 2012

18-01-2012 09:00

Nog 3 dagen en dan vinden de voorverkiezingen van South Carolina plaats. Voor de kandidaten die niet Mitt Romney heten is de tijd bijna op. Ze moeten nu iets doen om hem te stoppen. Ondertussen richt het spotlicht zich meer en meer op Romney die het flink te verduren krijgt in een poging hem grondig door te lichten voordat hij definitief de man is die het op mag nemen tegen Obama.

Romney geeft toe een laag belastingtarief te betalen
De steenrijke Mitt Romney betaalt een lager belastingtarief dan de meeste Amerikanen in de middenklasse. Naar aanleiding van vragen daarover in een debat maandagavond, werd hij gisteren gedwongen om toe te geven dat hij maar 15% belasting betaalt. De Amerikanen zijn geen volk dat rijkdom benijdt maar potentiële gevolgen voor zijn campagne zijn er wel. Vooral als Romney niet wordt gezien als die succesvolle zakenman die startende ondernemingen liet groeien maar als die harteloze manager die bedrijven uitholde om meer winst te generen voor hem en zijn rijke vrienden.

Hoe krijgt Romney het voor elkaar om zo’n laag tarief te betalen? Zijn inkomen bestaat voornamelijk uit rendement op eerder gedane investeringen in plaats van loon uit dienstbetrekking of winst uit onderneming. Dat eerste wordt standaard belast met 15% ongeacht de hoogte, terwijl loon of winst progressief wordt belast. Dus hoe hoger je salaris, hoe hoger je tarief. Dit is ook de reden dat Warren Buffet een lager tarief betaalt dan zijn secretaresse. (Overigens verdiende Romney alleen al $374,000 voor het geven van 8 (!) speeches.)

De onwillige bondgenoten van Romney: Gingrich en Santorum
Newt Gingrich had maandag een sterk optreden in een debat. Rick Santorum kreeg dit weekend de steun van 150 evangelische leiders. En Rick Perry doet ook nog mee. Allemaal zeggen ze hét conservatieve alternatief voor Romney te zijn. Maar door allemaal in de strijd te blijven, lijken ze de oppositie tegen Romney alleen maar te versplinteren. Politico analyseert hoe Gingrich en Santorum elkaar in de houdgreep houden.

Obama campagne maakt zich op voor de strijd
In een teken dat de Obama campagne zich klaar maakt voor de verkiezingsstrijd hebben ze gisteren advertentietarieven opgevraagd bij tv-stations in zogenaamde swing states. Voorheen adverteerde Obama al online en produceerde zijn team enkele webvideo’s. Naar verwachting zullen ze niet op tv adverteren totdat de Republikeinse kandidaat bekend is, aangezien dat ongebruikelijk is en zal worden uitgelegd als bezorgdheid bij Obama over zijn herverkiezing.

Wat er mis ging met de campagne van Huntsman
Zijn campagne is over en dus is het hoog tijd om er lessen uit te trekken. The Atlantic komt tot de volgende conclusie: de campagne paste niet bij de kandidaat. Het was een campagne ontworpen voor een charismatisch politicus á la Obama, terwijl Huntsman een gematigde en genuanceerde ex-diplomaat is.

In de WarRoom’s News Of The Day krijg je van maandag tot zaterdag een kleine selectie van het laatste US elections 2012 nieuws.