Weten & Tech

‘Mobiele Marketing’ is geen toekomstvisie

07-02-2012 09:00

Wanneer je de laatste nieuwtjes doorneemt, beurzen bezoekt of met bedrijven bespreekt waar ze zoal mee bezig zijn zou je denken dat de toekomst in mobiele marketing ligt. Veel media-, onderzoeks- en marketingbureau’s zijn bezig met wat zij zien als de toekomst van het internet: mobile. Nu zou waarschijnlijk niemand durven beweren dat dit niet ook een heel praktische blik op de nabije toekomst is, van een toekomstvisie voor de iets langere termijn is hier nauwelijks sprake. Uiteindelijk zal het onderscheid mobile internet namelijk compleet verdwijnen of opgaan in de diversiteit van ‘internetten’ die er tegen die tijd zijn. Een toekomstvisie omvat niet een subgroep van apparaten die we nu hebben, maar de kracht om verder te kijken, op dezelfde manier waarop Apple de tablet uit het verdomhoekje trok en er in een klap een machtig apparaat van maakte.

iPad
Laten we allereerst eens kijken naar die tablets. De iPad zoals de meesten hem nu gebruiken is al een fantastisch ding, een enorme innovatie op het gebied van usability, maar de mogelijkheden reiken nog veel verder dan dat ze op dit moment zijn. Nu al worden tablets veel als een zogenaamde ‘second screen‘ gebruikt, dus naast een TV of computer om tijdens het bekijken van iets anders extra informatie op te vragen. Ook zijn er veel mensen die Twitteren terwijl ze TV kijken, op tablet en mobiele telefoon. Het feit dat tussen tablet en mobiel soms weinig verschil zit, geeft al aan dat de grenzen vervagen. Naast ‘second screen’ kun je je ook voorstellen dat de iPad als ‘first screen‘ apparaat wordt gebruikt wanneer het ‘internet of things‘ echt zijn intreden doet. Denk alleen al maar eens na over het feit dat je ook met ‘dumb phones‘ vroeger al je PC op een toen nog heel beperkte manier kon bedienen.

Dit idee over het ‘apparaten internet’ is al bijna zo oud als het Huis van de Toekomst en roept bij de meeste mensen gedachten op van koelkasten die zelf melk bestellen als de zuivel bijna op is. Zo’n apparaat hoeft in principe helemaal geen scherm te hebben. Waarom zou je die moeite van ingebouwde schermen ook nemen als iedereen toch steeds met een eigen schermpje op zak rondloopt? Mobiele apparaten zullen dus steeds meer worden gebruikt om informatie op te vragen van andere computers, en ‘de cloud’, die zelf niet over een scherm beschikken. Hiermee lijkt de weg juist wel geplaveid voor marketing gericht op mobiel, maar dit is een benadering die alleen de komende jaren stand zal houden. Kern van de ontwikkeling is namelijk dat steeds meer apparaten mobiel worden, denk alleen al aan de vele soorten netbooks, of zo’n handige Macbook Air. De uitdaging ligt uiteindelijk in het bouwen van consumententoepassingen die voor al die apparaten geschikt zouden kunnen zijn. Die uitdaging is ten dele gelijk aan wat we nu de ‘mobiele’ insteek noemen, maar zal uiteindelijk zo veelomvattend zijn dat dit de de facto standaard wordt voor alle applicatie- en internet ontwikkeltrajecten.

Post-PC
Dit nieuwe tijdperk van computers, post-PC zo u wilt, zal qua apparatuur het enige internet gaan worden. Houd u zelf en uw klanten niet voor de gek met een beleid dat slechts rekening houdt met mobiele toepassingen, houd rekening met een methodiek die straks voor alle apparaten zal gaan gelden. Je nu richten op mobiel is praktisch en logisch, maar wanneer je dat als volledige toekomstvisie neerzet kom je uiteindelijk voor verrassingen te staan. De computers waar je internet “op hebt” worden steeds diverser en mobieler en bevatten steeds vaker de mobiele technieken als GPS en een camera. Het onderscheid is er simpelweg straks niet meer, net zoals nu de tablet al het gat tussen telefoon en (lichte) laptop opvult.

In veel presentaties benadrukt men het belang van mobiele marketing met indrukwekkende aantallen verkochte mobiele apparaten. De aantallen zijn inderdaad enorm en steeds meer mensen hebben ook al twee iPads in huis. Dit schept vervolgens zoals elke marketeer u graag vertelt een enorme hoop nieuwe mogelijkheden, maar niet -zoals hij u misschien ook voorhoudt- een mobiele toekomst. Er is simpelweg straks gewoon ‘een internet’, niet een ‘vast’ en een ‘mobiel’. Je zou kunnen zeggen dat mobiel overwint, of juist dat alles gewoon een computer is. Dat klinkt wat minder hip, maar geeft veel meer blijk van een echte visie: het internet is straks volwassen als we niet meer over een los ‘mobiel internet’ praten.

CC-Foto: ‘encryptedruler