Weten & Tech

Digitaal onderwijs in NL: LOLWUT?

31-03-2012 14:35

Gekkig toeval. Net nu Maurice de Hond aankondigt (pdf) een Lodewijk Asscher-iPad-school te willen stichten, blijkt Nederland onderwijsland zo digibeet als een gemiddelde NRC-lezer te zijn. Je verwacht het niet. Willen innoveren is altijd +1, kunnen innoveren in Nederland is helaas standaard -100. Middelbareschoolleraren hebben massaal last van social media-angst, weigeren principieel van iets anders te lezen dan van papier (want eReaders zijn boekenverbranders! Kindle Fire, what’s in a name? Duh…) en worden elke dag geconfronteerd met een groter wordende digitaliseringskloof tussen hen en de leerlingen.

Een kloof waarbij de fatsoenskloof een haarscheurtje lijkt. Logisch. Al die leraren zijn nog opgeleid in het klassieke Nederlandse onderwijssysteem (© PvdA). Die hebben vooral geleerd hoe je moet overbrengen dat je geen succes mag hebben en zo bescheten grijs D66 gemiddeld mogelijk moet blijven. Liever Latijn en Grieks dan programmeertaal en nieuwe media. Vooruitgang is doodeng en dat internet is toch alleen maar moraalloos geschreeuw. Fijn. Blijf vooral lekker Kindle-haten en je snobistische boekenkast voor het raam zetten. Feit blijft dat digitalisering van het onderwijs een noodzaak is, wil Nederland heel misschien eventueel een heel klein beetje meetellen in 2048. Dat is wanneer de schulden zijn afbetaald en het dichtgetikte regentisme, gekscherend ook wel “democratie” genoemd, is vervangen door verlicht despotisme.

Mooresville schooldistrict
Hiero, prachtvoorbeeldje uit de V.S. Digitale laptoponlineschool met topscores op alle fronten. Onderzoekers en journalisten moeten op de wachtlijst voor ze een rondleiding kunnen krijgen, zo populair is het. Raarrrrrr: het is een school waar kinderen met plezier naartoe gaan. Hoezo verlichting? Digitalisering in het onderwijs betekent eindelijk het bevrijden van de scholier uit het door onze democratie gelegitimeerde cryptofascisme dat “onderwijs” heet. Geen 9 tot 5-leerfabrieken met barakken en conrectoren als kampcommandant die ontmenselijken verwarren met straffen, maar individuele begeleiding in ruimtes die 24 uur per dag faciliteiten bieden voor leren, werken en leven. Groepsonderwijs als communicatiemiddel, digitaal onderwijs als didactisch middel.

Dixit Maurice de Hond: “Naar school gaan is terug reizen naar de oudheid“.
Dixit Alexander Kløpping: “Het is een achterhoedegevecht, gevoerd door dinosauriërs die zich bedreigd voelen door de vooruitgang.

Right on. Het wachten is nu op de komeet die onze onderwijsdino’s voorgoed uit ons lijden verlost.