Open deuren: ‘Een goede contentstrategie focust op goede content’

01-04-2012 15:00

Artikelen over ‘content’ kun je maar het beste met een open deur beginnen. We merkten eerder al dat de tip “schrijf goede content” een van de meest gegeven SEO tips is die je op internet tegenkomt. “Alsof we dat zelf niet hadden kunnen bedenken!”, denk je dan. Blijkbaar is het antwoord op die vraag toch redelijk vaak “nee”, want de aanbeveling om toch vooral goede content te schrijven duikt steeds vaker op. Daar liggen zeer waarschijnlijk twee grote problemen aan ten grondslag.

Je moet er wel wat voor doen
Ten eerste is er het probleem dat de basis vindt in een fenomeen dat eerder op DeJaap al aangehaald werd; inhoud trekt inhoud rondom datzelfde onderwerp aan. Denk bijvoorbeeld maar aan hoe een bepaalde conversatie steeds weer nieuwe discussiepartners kan aantrekken. Ten dele komt dat omdat de media zichzelf doorlopend voedt, het is makkelijk als basis voor een artikel weer een ander artikel te gebruiken. Kijk alleen al naar dit stuk:  volledig gebaseerd op ideeën die ontstaan zijn na het bezoeken van andere sites. Daar is in principe niets mis mee, maar het kan wel de basis leggen voor een dolle mediahype. Een hype die ook zijn weerslag op “het echte leven” kan hebben, denk “bangalijstjes”.

Van de andere kant zijn er ook mensen die juist heel bewust het kopiëren opzoeken, vanuit de gedachte dat je maar het best kunt aansluiten bij de status quo. Vooral voor hen zijn de “goede content” tips doorgaans bedoeld, omdat zij zich met gelijkvormige content geheel focussen op SEO, SEA en meer van dat soort paarsebroekenwoorden. Voor hen is content bijna een noodzakelijk kwaad dat je nu eenmaal nodig hebt om slimme “google trucjes” op toe te passen. een situatie waarin de positie soms zwaarder telt dan de inhoud.

Hard nodig
Het tweede grote probleem zit hem in het feit dat schrijven soms ook gewoon een echt vak blijkt te zijn. Voor degenen die hieraan twijfelen geldt de “goede content tip” als een “bezint eer ge begint”. Niet te lang bezinnen overigens, want “gewoon beginnen” heeft al menig writersblock kunnen voorkomen. Feit blijft echter dat men blijkbaar denkt dat de tip om toch vooral goed te schrijven ook gewoon hard nodig is.

Je bent geneigd dergelijk pessimisten gelijk te geven als je de gemiddelde web-streepje-log post doorloopt, of de comments op een willekeurig weblog probeert na te lopen. (Hier op DeJaap natuurlijk niet, louter literaire comments.) Maar dat zijn ook vaak een soort van lijf-logs, nauwelijks bedoeld voor een groter publiek. Hoe staat het nu met de grotere (marketing?) blogs, wat denkt u daar van? Steeds vaker zien we dat men oproept toch vooral degelijke content te publiceren en van de inhoud van de website geen onderschoven kindje te maken. Is het echt zo slecht gesteld met wannabe copywritend Nederland?

CC-foto: L. Marie