ThePostOnline

De kijkersdemocratie van het tweede scherm

03-09-2012 14:13

“De kijkers thuis kunnen meestemmen via het tweede scherm”, zegt de presentator. Een jaar geleden zou je denken dat het zou gaan over wie er mocht doorgaan naar de volgende ronde van The Voice, tegenwoordig wordt er op deze manier bepaald wie er een TV-debat wint. Kijkers mogen meestemmen over belangrijke vragen zoals ‘Wie verwacht u dat de winnaar van dit debat wordt?’, en ‘Wie is er het beste gekleed?’.

Oftewel: de kijker heeft invloed. In plaats van een jury van deskundigen bepalen nu de kijkers wie de winnaar is en welke deelnemer het beste is in kleding shoppen. Een nieuwe ontwikkeling die de moeite waard is voor partijen om rekening mee te houden. De mensen die via dit tweede scherm meedoen kunnen namelijk bepalen of een partij het momentum in de campagne mee of tegen krijgt.

Knevel & Van den Brink
Op het hoogtepunt van het debat bij Knevel & Van den Brink deden er ongeveer 45.000 mensen mee aan de stemming op het tweede scherm. Dat was het moment waarop werd gestemd over wie het debat gewonnen had. De rest van de avond waren er zo’n 20.000 man ingelogd om te stemmen over inhoudelijke en minder inhoudelijke thema’s. Die 45.000 mensen beslisten over wie er de volgende dag glorieus in de krantenkoppen terecht kwam als winnaar of verliezer van het debat.

Als je bedenkt dat er 1,3 miljoen mensen hebben gekeken naar het debat, is het eigenlijk een kleine groep die ook daadwerkelijk aan die stemmingen heeft meegedaan. Als je kijkt naar de ledenaantallen van de grootste partijen (CDA:67.592, PvdA:54.504 SP:46.507, VVD:36.371 Bron: Wikipedia, ledenaantallen politieke partijen 2010), is 45.000 opeens ook niet zo’n heel groot aantal meer.

Comeback CDA
Hier ligt de kans voor partijen om het momentum naar zich toe te trekken. Stel het CDA weet een derde van haar leden in te zetten om te stemmen via het tweede scherm, dan hebben zij met zo’n 22.500 man een grote stem ten opzichte van de andere 45.000 deelnemers. Stemmen zij allemaal op Buma als winnaar van het debat dan weet het CDA één ding zeker: de volgende dag gaat het nieuws over de opzienbarende comeback van Buma en zijn CDA.

De partij die het beste zijn achterban weet te mobiliseren om mee te doen met deze stemmingen, pakt de meeste positieve krantenkoppen mee. Vrijwel alle partijen proberen het, niet elke partij slaagt erin. Voor sommige partijen is het makkelijker om hun leden achter een tweede scherm te zetten dan voor anderen. Zouden de grootste partijen hier in slagen dan kan de beeldvorming rond debatten nog alle kanten uit gaan.