Weten & Tech

Niets mis met ‘like-gates’, maar…

16-09-2012 16:04

Facebook heeft ooit -inmiddels al weer een flinke tijd in internetjaren geleden- een leuk trucje bedacht voor de ‘applicaties’ die je binnen de pagina van je merk of bedrijf hebt draaien. Die app kan namelijk zien of jij wel of niet op ‘vind ik leuk’ hebt geklikt. Op zich een onschuldig leukigheidje dat je voor veel dingen kunt gebruiken. Eerder was het zelfs nog iets relevanter: liet je de mensen op zo’n speciale pagina binnenkomen, en bij een klik gaf je dan een andere tekst weer, “bedankt hé!”. Je kunt ook meer toepassingen bedenken, waarbij je fans toegang tot meer informatie geeft dan niet fans. Leuk en aardig allemaal, die zogenaamde ‘like-gates’, maar bezig zijn met ‘nieuwe media’ is dat natuurlijk niet.

Moderne versie van wat posters ophangen
De ‘like-gate’ is een handigheidje, en je zou het eigenlijk ook niet moeten zien als meer dan dat. De kern van het systeem is namelijk gewoon ‘oude media’. Daar is inderdaad niets mis mee, maar het is wel goed om je dat te beseffen. Niet voor niets worden ‘like-gates’ aangeprezen om fans te verzamelen, het is de moderne equivalent van wat postertjes ophangen, waarna men zich voor meer informatie moet inschrijven. Op deze manier vul je lekker je bestand met adressen, of in het geval van Facebook; fans. Gewoon het ouderwetse adressen harvesten, dus.

Aan overmatig gebruik van deze methode zitten nu twee nadelen. Ten eerste is het fundamenteel een systeem dat niet werkt, al zul je daar in de praktijk wellicht relatief weinig last van hebben. Aangezien het hele systeem leunt op het wel of niet geven van een ‘like’ staat de gebruiker niets in de weg om even fan te worden, de informatie tot zich te nemen en vervolgens de pagina weer te ‘unliken’. In een extremer geval kan dat natuurlijk zelfs met een vals profiel. De slimme marketeer houdt hier natuurlijk rekening mee, en gokt er op dat een bepaald percentage sowieso blijft hangen. Dat brengt ons bij het tweede nadeel, namelijk dat je de mensen dwingt om je pagina te liken, om een andere reden dan dat je pagina zo mooi is.

Zeker wanneer je de toepassing eigenlijk alleen maar gebruikt rond een speciale actie, is het niets anders dan fans binnenhalen die alleen even dat boek wilden lezen. Het levert dan relatief weinig op in de zin van ‘fans’ die je pagina ook écht leuk vinden. En die aandacht, daar was het je nu eigenlijk net om te doen.

Nieuw?
Al met al verzorgt Facebook met deze optie een mooie manier om op een eenvoudige manier wat extra functionaliteit in je pagina in te bouwen. Je kunt er natuurlijk rekening mee houden dat ‘likers’ snel weer wegvloeien, maar dat er vast een percentage blijft hangen. Je moet echter dan wel iets heel goeds anders te bieden hebben wil je deze nieuwe Facebook-fans ook echt tot waardevolle contacten maken. Er is niets mis met de digitale flyer, maar echt ‘nieuwe media’, nee; dat is wat anders.