Wie maakt een einde aan eeuwige schaatsterreur op televisie?

08-10-2012 14:33

De tijd dat er alleen werd geschaatst als er ijs op de sloten lag, ligt helaas ver achter ons. Tegenwoordig wordt er alleen de eerste twee weken van juli níet geschaatst. Want ook ijsmeesters hebben een gezin. En vakantiedagen.

Anyway, de barbecue staat nog amper opgeborgen in de schuur. Maar de sekte professionele hardschaatsers sméékt al weer om aandacht. Eind september al greep Nederland massaal naar een rouwband: Sven Kramer liet de eerste schaatstraining van het nieuwe schaatsseizoen schieten. Sven had namelijk rugklachten. Na een valpartijtje in zijn eigen tuin. Studio Sport maakte er meteen een drama-item van. Logisch, want het ging natuurlijk om niemand minder dan Sven Kramer. Voor wie dat nog niet weet: Sven is dé vriend van dansende hockeystengel Naomi van As.

Marketingtermen
Afgelopen donderdag was er wederom groot schaatsnieuws. De tot dan toe sponsorloze schaatsploeg van Jac. Orie had eindelijk weer een gek gevonden die wil dokken voor wat mannen die het begrip ijsvrij wel érg egocentrisch uitleggen. BrandLoyality legt de komende drie jaar jaarlijks 1 miljoen euro op tafel voor de mannensectie van Team Orie. De schaatsende bofkonten hoeven dus niet naar hun werk als de wekker gaat. Maar mogen lekker gaan schaatsen. Ook voor de dames van Team Orie lonkt een dergelijk scenario. Eind deze maand wordt bekendgemaakt welke sponsor Jac Orie voor hún karretje heeft weten te spannen.

Dat je met geld álles kunt kopen, zelfs de voertaal, bewees de ploegpresentatie afgelopen donderdag in het clubhuis van BrandLoyality in Den Bosch. Met in zijn rug een grote foto van zijn kennelijk Engelstalige Rubberen Robbies putte Jac Orie zich uit in door BrandLoyality ingefluisterde marketingtermen. Zijn schaatsploeg en BrandLoyality bleken over hetzelfde DNA te beschikken. En een scan had uitgewezen dat beide profielen matchten. Verder: grenzen zijn er om overschreden te worden. De focus moet helder zijn. Bedreigingen bestaan niet. Er zijn slechts uitdagingen. En meer van dit soort gebakken-lucht-geleuter.

Reclame
Fijn hoor dat er weer een paar volwassen kerels ontsnapt zijn aan de wekker. Maar voor mij mag dat professionele schaatsen per gisteren worden opgedoekt. De enige evolutie die het schaatsen de laatste vijftig jaar heeft doorgemaakt is dat de beelden tegenwoordig in kleur tot ons komen. De beelden zelf (schaatsers die rondjes rijden) zijn al decennia lang onveranderd. Er zijn zelfs sponsors die hun schaatsers opdracht geven mét beschermers te schaatsen. Zodat de reclame-uitingen nóg langer in beeld zijn.

Zelfs een interview met een pantomimespeler is verrassender. Dus zullen we dat oersaaie schaatsen nu eindelijk maar eens van de beeldbuis schrappen? Dan haken de ‘betrokken’ sponsors nog dezelfde minuut af. En zijn we eindelijk verlost van honderden uren bewegend schaatsbehang. Én buisklevers als Erben Wennemars, Rintje Ritsma en hoe al die eeuwige vakantiegangers ook mogen heten.

Strak plan! Toch?

Authentiek taalknutselaar Ton Broekhuisen is tekstschrijver/journalist/ghostwriter. Maar vooral columnist (onder meer vele jaren voor Metro) en blogger.