Madonna meets opa in Aspects of Love

10-10-2012 14:06

Een hier onbekende Andrew Lloyd-Webber musical, bestaat dat? Zelfs de kassakrakerkampioen produceert af en toe ‘kleinere’ producties, die dan ook nog eens floppen op Broadway. En soms een bescheiden herkansing krijgen, zodat dertien jaar na de eerste uitvoering ook de Nederlandse theaterbezoekers kunnen kennismaken met een vaag verhaal en vier solisten die minderwaardig materiaal meesterlijk vertolken.

Andrew Lloyd-Webber had na The Phantom of the Opera wel zin in een minder bombastische musical. Meer muziek met minder noten. Dus begon hij aan Aspects of Love, een relatief kleine productie over een liefdesvierhoeksverhouding. In 1989 kon het Londense publiek voor het eerst zien hoe jongeling Alex in 1947 in een tweederangs Zuid-Frans theater smoorverliefd raakt op de (veel oudere) actrice Rose, haar meelokt naar de villa van zijn oom George. Jammer voor Alex (René van Kooten) dat Rose (Lone van Roosendaal) de voorkeur geeft aan de onverwacht verschijnende George (Ernst Daniël Smid). George moet ook nog de Venetiaanse kunstenares Guilietta (Maaike Widdershoven) bevredigen, gelukkig tongt die af en toe met Rose, dus dan komt het allemaal goed. Dit kwartet treft elkaar door de jaren heen, waarbij de arme Alex zelfs in soldatenuniform er niet in slaagt Roses hart definitief voor zich te winnen. En dan wordt ook nog Roses puberdochter verliefd op hem!

Hit the gym, René
Het verhaal is losjes gebaseerd op de vrijgevochten verhoudingen in de Bloomsbury kunstenaarsgroep, maar onthoudt zich van directe historische verwijzingen. Helaas ontbreekt ook een duidelijke verhaallijn. De bijrollen komen amper uit de verf, zelfs soldaat Alex heeft weinig bijzonders te melden. Bovendien heeft Van Kooten als sekssymbool net een paar kilootjes teveel om zijn middel zweven om te overtuigen als sekssymbool. Een actrice zou daarmee niet wegkomen: hit the gym, René!

Gelukkig dat Rose en George kunnen schitteren in hun rollen als oudere, soms cynische en toch dwaas verliefde kunstenaars. Lone van Roosendaal schittert als een kruising tussen een ambitieuze Madonna en een vermoeide Greta Garbo. Ze zingt onvoorstelbaar zuiver en weet net die emotie in haar stem te leggen, die de songs iets extra meegeven. Ster van de avond is Ernst Daniël Smid. Na het overlijden van zijn vrouw wilde hij eigenlijk niet deze productie doen, maar op haar verzoek staat hij toch op de planken. Zijn soepele stem verleidt en ontroert, als vermoeide verzwakte bohemien overtuigt hij elke minuut dat hij op het podium staat. Opa meets In Bed with Madonna. De veel jongere rest van de cast kan zich aan hem optrekken.

Puccini-achtige stukjes
Aspects of Love heeft weinig hits in huis maar wel een mooie doorlopende muziekstroom met Puccini-achtige stukjes, zoals gewoonlijk bij Joop van de Ende Theaterproducties vlekkeloos gespeeld. Martine Bijls vertaling zorgt ervoor dat de nogal clichématige oorspronkelijke teksten in het Nederlands veel meer bite meekrijgen. Daarin is de Nederlandse versie beter dan het origineel. Doordat de gebruikelijke glitz en glamour ontbreken, overtuigt deze ‘bescheiden’ Lloyd-Webber door de kracht van de hoofdrolspelers. Niet meer, niet minder.

Aspects of Love, tournee t/m 21 april

Foto: Annemieke van der Togt