Politiek

Blankenburgtunnel levert geld op!

12-12-2012 15:40

Minister van Infrastructuur en Milieu, Melanie Schultz van Haegen, heeft gisteren in een overleg met de Tweede Kamer bekend gemaakt dat er tol betaald moet worden om door de Blankenburgtunnel te rijden. De tunnel verbindt de A15 met de A20 en moet de verkeersdruk rond Rotterdam gaan verminderen. In onze dagelijkse rubriek: wat kost dat nou, een Blankenburgtunnel?

Er is veel weerstand tegen de aanleg van de tunnel: er zijn meer dan 30.000 handtekeningen ingezameld en er wordt gesteld dat de economische groei tegenvalt, waardoor de noodzaak van de tunnel in twijfel getrokken wordt. De aanleg van de Blankenburgunnel zou pas in 2015 aanvangen en is begroot op 1,5 miljard.

Voordelen

1,5 miljard is echter niet het volledige antwoord. Voor het gemak gaan we er van uit dat de tunnel 30 jaar meegaat en verschillende voordelen heeft:

1. Het ontlast de verkeersdrukte rondom Rotterdam en doet de drukte in de drukke Beneluxtunnel met 8 á 10 procent dalen. Doordat vrachtverkeer nu vaak in de file rondom Rotterdam staat wordt er jaarlijks al 40 miljoen verspild, alleen al aan vrachtverkeer. 40 miljoen x 30 jaar = 1,2 miljard

2. Werknemers staan ook minder lang en vaak in de file. We weten dat een Nederland per uur € 32,50 bijdraagt aan de Nederlandse welvaart en doen een bescheiden schatting: per week staan er 10.000 mensen (minstens!) een kwartier in de file rondom Rotterdam en door de aanleg van deze tunnel staan zij minstens een kwartier minder lang in de file. Rekent u even mee: dat zijn 2500 verloren uren per week, 80.000 verloren euro’s per week, 4 miljoen per jaar en dus 120 miljoen in dertig jaar.

Conclusie

Trekken we de 1,5 miljard van deze bedragen af, dan houden we een luttele 180 miljoen over. En dan hebben we de gigantische injectie in de economie en de tijdelijke stijging van de werkgelegenheid nog buiten beschouwing gelaten.

Conclusie: bouwen die tunnel. En snel.