Business

Post uit Parijs: Fyra-faal

24-01-2013 16:17

Het Nederlandse Fyra had voor de Franse treinproducent Alstom kunnen kiezen. Maar het koos voor het Italiaanse AnsaldoBreda. Goedkoper. Fyra keert daarmee de rug naar een probleemloze ervaren treinenbouwer uit Frankrijk.

De hogesnelheidstreinen van Alstom rijden na een lang ontwikkelingsproces begonnen in de jaren tachtig al zo’n zestien jaar zonder problemen als onze oude vertrouwde Thalys tussen Amsterdam en Parijs. Thalys introduceerde vier jaar geleden een tweede generatie TGV op het spoor en op dit moment rijdt er al een derde generatie, een zogenaamde Euroduplex, tussen Parijs en Frankfurt. Dit is het nieuwste van het nieuwste waarmee Alstom de Franse spoorwegen verrijkt heeft: een dubbeldekker die met 320 kilometer per uur een goede 1020 passagiers kan vervoeren.

Macbook van de hogesnelheidstreinen

Alstom levert hiermee het MacBook van de Europese hogesnelheidstreinen. En dit blijft niet onopgemerkt. Voor veel landen is een goed spoorwegennet een onmisbare schakel in hun nationale infrastructuur – toch het visitekaartje van een land. Zo had Alstom vorig jaar op een haar na een contract gesloten met de Russische spoorwegen om met zicht op de Olympische spelen van 2018 de reistijd tussen de grote steden te verkorten.

Met de treinen van Alstom zou de verbinding tussen Moskou en Sint-Petersburg in twee en een half uur kunnen worden afgelegd – vergeleken met de krappe vier uur van nu een vooruitgang. Indrukwekkender zou de vooruitgang op het traject tussen Moskou en het in de Oeral gelegen Jekaterinaburg zijn. Deze reis zou in 2018 maar acht uur moeten duren, vergeleken met de huidige zesentwintig uur.

Rusland

De Russische spoorwegen beloofden 103 miljard aan Alstom. Van dit bedrag zou 70 procent door de Russische overheid worden gefinancierd. Maar gealarmeerd door de Europese schuldencrisis besloot de Russische minister van Financiën het zuiniger aan te doen en keerde hij zich op het laatste moment tegen het plan.

Waar NS en NMBS de voorkeur gaven aan het goedkopere AnsaldoBreda, zonder ervaring met hogesnelheidslijnen, besloot Rusland in het geheel van de hogesnelheidslijn af te zien. De regering kiest er nu voor autowegen en vliegvelden te verbeteren.

Opvallend is dat zelfs de Italianen, toch het thuisland van AnsaldoBreda, niet altijd voor haar landgenoot kiezen.

Internationaal succes

De nationale spoorwegen van Italië gaven afgelopen december de voorkeur aan Alstom om zeventig regionale treinen te leveren. Het gaat om heel normale treinen van 160 kilometer per uur, waar AnsaldoBreda wél goede ervaringen mee zou hebben. De treinen van Alstom gaan onder meer tussen het vliegveld Fiumicino en station Rome Termini rijden.

En er zijn nog meer succesverhalen voor Alstom. Zo levert het bedrijf trams aan Marokko, en hogesnelheidstreinen aan Spanje, Zuid-Korea en China.

Erbij willen horen betekent voor Alstom kiezen

Alstom, dat ook een belangrijke energietak heeft, zag haar verkoop in de transportsector afgelopen herfst met zeventien procent stijgen, naar een waarde van een slordige anderhalf miljard euro. Dit is een opsteker voor het bedrijf dat sinds het in 2004 door de Franse overheid gered moest worden als gevolg van een mislukte beursgang en een aantal te ambitieuze investeringen, goede zaken doet.

Juist op het moment dat Fyra het stedelijk gebied van de Benelux met elkaar moest verbinden en de kans had hiermee de nieuwe metropool van Europa te maken kozen NS en NMBS voor een goedkope onervaren treinenbouwer uit Italië. Een economie werkt pas goed met een goede infrastructuur, en een stad wordt pas een stad door snel persoonsvervoer. Als je bij grote jongens als China en Zuid-Korea wilt horen, dan kies je voor Alstom.

Willem van Ewijk is voor ThePostOnline correspondent in Parijs.