Leven

Beautydossier: En er was licht

25-01-2013 15:00

In het verloop van de koude donkere winterperiode zijn er altijd een paar lichtpuntjes op komst; de nieuwe modetrends van het voorjaar én ook de bijbehorende make-uptrends.

Allereerst de lippen. Waar we heel vroeger nog wel eens ‘ dijkjes’ voorbij zagen komen,(lichte lippenstift, gecombineerd met afschuwelijk donkere lippotloodranden) zien we dit voorjaar veel zachte tinten. Zo heeft Dior in de Dior Addictlijn ‘Cherie Bow’ de meest lieve kleuren in collectie, van zacht en hard fuchsia tot perzik roze.
Chanel past perfect in deze trend, maar daarnaast hebben zij ook nog pittigere kleuren die wijken tussen bordeaux rood en aubergine in de lijn ‘Rouge Intense’. De lippen mogen opvallen, maar houd daarbij de rest van de make-up rustig.

Daarna les yeux, ofwel de ogen. De ogen zijn noemenswaardige blikvangers dit voorjaar. Mabelline maakt reclame voor ‘Master Smokey’ waarin het maken van het Smokey-eyes effect in een handomdraai voor iedereen mogelijk lijkt met slechts een potlood. Niet bewezen trouwens, het creëren van de perfecte smokey eyes is helaas namelijk niet alleen afhankelijk van een zwart potlood. Voor de liefhebbers is deze editorial een goede hulp. Er zijn gelukkig ook nog andere trends, zo zien we veel poeder roze en paarstinten voorbij komen, pistache mosgroene tinten, maar ook helder blauwe tinten. Er is van alles mogelijk dit voorjaar. Daarbij zijn de verzorgende oogcrèmes in opmars. Clinique komt met een longlasting oogcrème die anti-oxidanten bevat en een werkdag van acht uur moet overleven.

De wenkbrauwen mogen ook niet vergeten worden, deze zijn heel bepalend voor de ‘ body’ van het gezicht. Mooi gevormde wenkbrauwen geven power en geven grotendeels de uitdrukking aan het gezicht. In tegenstelling tot de ’30, toen de wenkbrauwen tot streepjes werden geëpileerd, of zelfs in de ‘ 20 helemaal werden afgeschoren (!!!) en bijgetekend, gaan we dit voorjaar voor een mooie volle natuurlijk uitziende wenkbrauw. Zo stuurde Marc Jacobs zijn modellen in zijn shows met dik aangezette wenkbrauwen de catwalk op.

De rode draad van de make-uptrends van 2013; opvallende ogen, lippen of wenkbrauwen mogen er zijn, maar focus je op één gebied dan zit je altijd goed.

Foto: ANP