Business

Samsung gaat Apple kapot maken

25-01-2013 14:49

De winstcijfers van Apple zijn ongekend. Het elektronicabedrijf wist het afgelopen  jaar 135,8 miljoen Iphones te verkopen. Lang niet gek. Maar het einde is in zicht. Beleggers zien het al aankomen. Na elke recordwinst, kelderen de aandelenkoersen. Niet voor niets. Het einde is in zicht. De klappen komen vanuit Samsung. Dat wordt het Apple van de komende jaren. 

Samsung verkocht in 2012 zo’n 50 miljoen smartphones meer dan Apple. De verkooplijn van Apple is de afgelopen jaren stijgend maar die van de Koreanen van Samsung stijgt nog even een stuk sneller. De positie van Samsung als marktleider wordt, gezien de verkoopcijfers, steeds sterker. Als het op deze manier doorgaat is Samsung volgend jaar de grote onaantastbare. De Koreanen zullen die kans echt niet onbenut laten om Apple kapot te concurreren.

Namaken

Nu Steve Jobs is overleden, is de innovatiestorm van Apple gaan liggen. Opvolger Tim Cook is een stuk minder innovatief dan zijn voorganger. Een Iphone, Ipad en eerder Ipod bedenken is vrij briljant. Hem daarna een beetje dunner maken en presenteren als nieuwe innovatie is gênant.

De Koreanen van Samsung kunnen nu alles lachend namaken. Patenten bestaan niet in de oorlog tussen de twee grootmachten. Ze maken elkaars producten na en boetes betalen beide partijen lachend. Want dat die telefoons op elkaar lijken is wel duidelijk. En soms worden ze nog vrijgesproken ook. Kafka.

Uitbuiten

Dat Apple al jarenlang Chineesjes uitbuit en martelt was al vrij lang bekend. Maar nu Apple er eindelijk voor uitkomt, heeft dat het besmette imago nog niet echt opgepoetst. Dat ook Samsung af en toe wat kinderen te werk stelt, kun je een Koreaans bedrijf niet kwalijk nemen. Gek genoeg doet ook niemand dat dan ook.

Een Iphone was natuurlijk een must have maar straks heeft iedereen zo’n ding. En een nieuwe heb je niet nodig want ze zijn niet kapot te krijgen. De vraag naar het product loopt al terug. De Nokia 3310, die was ook niet stuk te slaan. En dat hebben de Noorse telefoonmakers geweten ook. Winstdalingen en compleet de boot gemist. Nu ze ook een Apple’tje namaken maken ze ineens weer winst. Dingen van elkaar namaken, dat doet men schaamteloos in de telefoonwereld.

Kaartenfail

Helemaal hilarisch was de update van de kaartenapp van Apple. Londen lag op Antarctica lag en Berlijn in Bolivia. Een behoorlijke fail voor een navigatieapp.

Het einde van Apple is dus om meerdere redenen in zicht. De winst vlakt af, de innovatie valt stil, de aandeelhouders zijn bang en het kekke imago raakt er langzaam ook wel vanaf. Komend jaar wordt het jaar van de wasmachinesbouwers uit Korea.