Vrouwen zuipen zich lam

31-01-2013 12:33

In ELLE staat deze maand het reeds veelbesproken artikel “Alle dagen feest”. Het artikel signaleert een nieuw fenomeen onder werkende vrouwen: De high functioning alcoholic. ‘Steevast lazarus naar bed, maar overdag gewoon op de werkvloer de boel blijven aansturen.’ Vrouwen zien steeds meer aanleiding om naar de fles te grijpen. Vrolijk donderdag!

Feest

Een verjaardag, een borrel, een bedrijfsfeestje, maar ook aan avondje rustig op de bank of bijkletsen met vriendinnen. Van alles wordt een feest gemaakt. Volgens het artikel gaat het voornamelijk om vrouwen tussen de 25 en de 38, die een makkelijke doelgroep zijn voor alcoholmarketing. Reluctant grown-ups, die ‘dat leuke deel van zichzelf’ niet willen kwijtraken.

Stoom afblazen

Een alcoholist is dus niet langer een enge zwerver in het park. De nieuwe alcoholist komt van de universiteit en heeft veel vrienden, een mantelpakje en een goede en leuke baan.

Vrouwen zoeken ook steeds vaker hulp voor hun alcoholprobleem, ongeveer even vaak als mannen. Dat is een enorme groei. Willen de vrouwen, nu ze net hard werken als mannen, nu ook vaker stoom afblazen? Ja, maar dat werkt alleen bij 1 á 2 glaasjes. Als je je consequent een stuk in de kraag drinkt, werkt dat alleen maar angst en spanning verhogend.

Big Carl

Het artikel bespreekt verder niet waar de vrouwen het gedrag afkijken. Zijn dat misschien de series en films die ze kijken? In Cougar Town grijpt Courtney Cox om de haverklap naar een glas wijn, waar het glas (genaamd ‘Big Carl’) zo groot is dat de hele fles er in past. Bridget Jones is een emotioneel drinker en laat ons zien dat eenzaam huilen op de bank het beste gaat in combinatie met een fles wijn. Sex and the City: The Movie werd gesponsord door een vodka-fabrikant.

Wondermiddel

Gelukkig daalt de alcoholinname van vrouwen na zwangerschap volgens ELLE. Jonge moeders hebben er geen tijd meer voor, naast zware nachten en een baan. Het wondermiddel tegen alcoholisme: een baby.