Business

Energiemaatschappij koopt vuile imago af

06-02-2013 19:47

De vieze Franse energiemaatschappij GDF Suez probeert zijn milieuvervuilende blazoen op te poetsen met een investering in Green Quest. Dat schrijft Follow The Money. Green Quest is een project van de FD Mediagroep en is gestart om de duurzame ambities van bedrijven te stimuleren. Een vieze investeerder lijkt een aardige smet op het duurzame project. 

BNR Nieuwsradio is onderdeel van de FD Mediagroep en via die weg betrokken bij Green Quest. Hoofdredacteur van BNR Nieuwsradio, Sjors Frohlich zegt tegen ThePostOnline geen probleem te zien in de investering van het bedrijf. ‘GDF Suez stelt zich kwetsbaar op door deze discussie te faciliteren. Ik sla er niet van achterover dat GDF Suez een kolencentrale wegzet. Dat doen andere energiemaatschappijen als E.ON en Essent ook. Misschien dat GDF Suez door deze investering een beetje groener wordt.’

Frohlich heeft geen journalistieke gewetensbezwaren door de sponsoring GDF Suez in Green Quest.’We hebben zoveel gesponsorde programma’s. De redactie wordt daar nooit of te nimmer door beïnvloed. Er is soms zelfs sprake van hypercorrectie. Als een van onze sponsors iets leuks op de markt brengt dan komt dat eerder niet dan wel in de uitzending. Als je daar gewoon duidelijk in bent, is dat niet moeilijk. Als een bedrijf het bont maakt zullen wij daar op een journalistieke kritische manier aandacht aan besteden. Als dat niet zou kunnen, heb ik hier niets te zoeken.’

Het artikel over Green Quest en GDF Suez verscheen eerder vandaag op Follow The Money.