Leven

Don’t shoot the messenger

20-02-2013 15:03

‘Kim, Kim if you won’t follow me I’ll kill myself!’ ‘ OMG @ladygagaoffcial please follow me!!’

Dit is een klein voorbeeld van de grote wanhopig-op-zoek-naar-aandacht-stormen die razen over de twitterpages van celebrities. Het obsessieve gedrag van fans of beter gezegd, stalkers, wordt hiermee duidelijk aan het licht gebracht. ‘#CuttingforBieber’ was een ziek voorbeeld van obsessief gedrag toen deze anderhalve maand geleden een trending topic op twitter was. Fans dreigden massaal om zichzelf iets aan te doen als Justin Bieber nogmaals drugs zou gebruiken. Er werden artikelen geschreven over ‘de zwarte kanten van social media’, maar ligt de oorzaak wel bij de media, of zijn gebruikers?

Bereikbaarheid

Tegenwoordig is het makkelijk om onbereikbare mensen zoals beroemdheden, politici en dergelijke te benaderen door social media en hiermee aandacht te krijgen. Bij sommige celebrities (Paris Hilton) werkt slijmen; maak een collage van foto’s, een verhaaltje over hoe geweldig ze is, en je krijgt gegarandeerd een retweet op twitter en antwoord. Bij anderen moet je dreigen dat je jezelf iets aandoet als ze niet reageren, en dan is er grote kans dat je reactie terugkrijgt. De zieke mensen hebben eigenlijk een extra platform gekregen om aandacht te krijgen, en met resultaat.

#Cut4bieber

#Cut4bieber was verschrikkelijk fenomeen dat zich verspreidde via twitter. Tieners maakten foto’s van armen waar in gesneden, en verspreidden dit via Twitter. Wat nog het ergste was, was dat dit eigenlijk een experiment voor de lol was van de site 4chan.org. De bedoeling was om foto’s te plaatsen van mensen die zichzelf snijden en daarbij te claimen dat dit werd gedaan om Justin Bieber te laten stoppen met drugs. Gewoon om te zien of het zich zou verspreiden. Bizar dat het ook nog zo werkte.

Productplacement

Social media werken twee kanten op. Er ontstaat niet van één kant zending van informatie zoals bij het lezen van artikelen in magazines, of het kijken van televisie, maar er is een zeer effectief dialoog ontstaan tussen de fans en beroemdheden. Sommige beroemdheden slaan hier een goed commercieel slaatje uit door hun kledinglijn of parfums te promoten via twitter of facebook. Ze plaatsen foto’s van zichzelf erbij en vragen wat fans hiervan vinden. Productplacement op een nieuwe manier, en effectief is het zeker.

Aan de ene kant zijn de obsessies met celebrities onvoorstelbaar. In ‘ The price of Fame’ omschrijft Britney Spears haar leven met de stalkers die overal aanwezig zijn. Je zult nooit meer een ‘normaal’ leven kunnen leiden. Eigen schuld of niet, het is vrij heftig om te zien dat ze overal wordt gevold door fotografen, fans en dat dit vrijwel nooit ophoudt. Aan de andere kant vragen sommigen beroemdheden hier zelf om, door ‘anoniem’ details door te spelen naar de media over waar ze aanwezig zullen zijn of wat ze gaan doen. Met behulp van social media is dit alleen maar erger geworden. Je neemt een kijkje in het leven van iemand anders. De PRteams achter beroemdheden hebben er ook een aardig handje van om voor een schandaal zorgen zodat de beroemdheden weer in het nieuws komen. Want negatieve publiciteit is uiteindelijk óók publiciteit.

Foto: ANP