Bits: Smeltende Simcity-servers en een groovy Big Lebowski

08-03-2013 16:30

Simcity maakte deze week een denderende start! Denderend, in de zin dat de hoop van veel spelers om de game te spelen in elkaar stortte. Verder brak een RPG zowat alle Kickstarter-records, proberen schelmen Playstation 4-fans geld af te troggelen en verscheen er een chiptune-soundtrack van The Big Lebowski. Onze servers doen het gewoon, dus waar wacht je op?

Wachten op Simcity

testbeeld
Simcity verscheen gisteren in Europa en net zoals in de Verenigde Staten – waar het spel dinsdag uitkwam – zijn de spelservers niet opgewassen tegen het internetverkeer. Het spel vereist een continue internetverbinding, zowel vanwege de ‘sociale spelelementen’ als anti-piraterijmaatregel. Kortom: Simcity is op het moment vrijwel onspeelbaar.

Uitgever Electronic Arts meldt dat er achter de schermen hard gewerkt wordt om servers te optimaliseren en bij te plaatsen, maar verwacht dat de problemen pas na het weekend helemaal opgelost zijn.

Het is duidelijk dat Simcity een volgende stap is naar ‘games als een platform’; steden van jou en je vrienden zijn met elkaar verbonden en kunnen binnen een ‘regio’ samenwerken. De opzet is ambitieus en prijzenswaardig, maar de ‘server-meltdown’ is natuurlijk wel een fikse knauw. Hoe EA de komende weken te werk gaat, lijkt ons cruciaal; een paar aardige gebaren richting de spelers kunnen de imagoschade grotendeels beperken.

Mocht je plannen hebben gemaakt om het hele weekend Simcity te spelen – vrouw met de kinderen naar de Efteling gestuurd, met vrienden afgesproken om een regio te starten – dan is het nog niet te laat om iets anders te bedenken, dat scheelt een boel ergernis.

Bits heeft er overigens voor gekozen om te wachten met het recenseren van Simcity tot de game daadwerkelijk ‘live’ was. Dat betekent dat jullie iets langer moeten wachten op een – hopelijk – meer afgewogen, compleet beeld van de game.

 

Planescape: Torment: Tides of Numenera

torment
Planescape: Torment staat bekend als één van de beste RPG’s ooit, aller tijden, ooit, voor nu en voor eeuwig, enzovoorts. Dat studio Inxile, waar een aantal van de makers van Torment bij betrokken is, via Kickstarter genoeg geld zou ophalen voor een vervolg leek dus wel vast te staan. Dat het doel van 900.000 dollar al binnen zes uur(!) werd bereikt, was wel enigszins verrassend. Met nog 28 dagen te gaan, staat de teller op ruim 2 miljoen dollar.

Torment: Tides of Numenera is overigens een ‘spiritueel vervolg’. De naam ‘Planescape’ (een setting uit het rollenspel Dungeons and Dragons) is in handen van een ander bedrijf, en Inxile kreeg geen toestemming om die omgeving te gebruiken.

 

The Bit Lebowski

chipocrite
Deze week werd de cult-film The Big Lebowski vijftien! Reden tot vreugde, maar wat voelen we ons ineens oud! De ‘chiptune’-artiest ‘Chipocrite’ pakte zijn Gameboy en heeft wat nummers uit de film bewerkt. Onze favoriet is en blijft Creedence Clearwater Revival!

 

Playstation 4-scammers op Facebook

Op Facebook zijn oplichters actief die je voorhouden dat je ‘de Playstation 4 mag testen’. De belofte is dat iedereen kans maakt, maar dat de kans groter wordt als je ‘geld doneert’. Volslagen onzin, trap er niet in! Als je graag van je geld afwilt, dan stuur je het maar Bits, zodat we in september met de gehele redactie een weekendje naar Ponypark Slagharen kunnen.

Via: PSX-sense.nl

 

En hier ging het deze week helaas ook nog over…

 

Dead Space wel/niet dead

Dat was schrikken! Een anonieme bron verklaarde tegenover Videogamer.com dat de Dead Space-serie stopgezet werd vanwege de tegenvallende verkoop van Dead Space 3. Daarnaast zou de studio Visceral Montréal de deuren moeten sluiten. Het verhaal begon al zéér snel een eigen leven te leiden, niet in de laatste plaats door de ‘ctrl+c, ctrl+v’-modus operandi die zoveel gamesites hanteren.

Peter Moore, ‘chief operating officer’ van Electronic Arts, sloeg snel terug en noemde het artikel een staaltje ‘verzonnen riooljournalistiek’. Videogamer.com blijft achter het verhaal staan en postte een uitgebreide verantwoording. Of de bron van Videogamer.com nu onzin heeft gepraat of niet; het feit dat bijna het voltallige journaille een verhaal – gebaseerd op één anonieme bron – klakkeloos overnam blijft helaas onbesproken. Noem het ‘een gerucht’ en het is okee!

Bits wenst jullie alvast een prettig weekend! Als je de hele tijd tevergeefs naar het Simcity-laadscherm zit te loeren, dan biedt de recensie van Crysis 3 wellicht enige troost en afleiding!

Wil je – om wat voor reden dan ook – contact opnemen met Bits? Stuur een mailtje naar [email protected], of volg op Bits op Twitter: ‘@Bitspost’.