Leven

Barbie: al 54 jaar een afspiegeling van onze samenleving

10-03-2013 17:38

Hoera! Barbie viert vandaag haar 54e verjaardag. De wulpse pop met haar wespentaille en lange blonde haren leeft een onstuimig leven. Met als absolute dieptepunt: het krijgen van een ordinaire, Haagse naamgenoot.

Voordat Barbie als Barbie op de markt kwam heette de pop Lille. Ruth Handler, oprichter van speelgoedmerk Mattel, kwam Lille bijna zestig jaar geleden tegen in Duitsland. Lille was een schunnig stripfiguur uit een Duitse krant waar toevallig een keer een pop van werd geproduceerd. Handler was meteen verkocht. Het duurde echter een jaar voordat hij de rechten in handen kreeg.

Moderne pop

Toen dat eenmaal geregeld was kreeg Lille een Amerikaans make-over. In 1959 werd Barbie geboren. In de eerste instantie waren winkelketens vooral geschokt: wat moesten zij met deze moderne pop die mannen harten sneller deed kloppen? Ze kochten de pop daarom niet of matig in. Maar Barbie was meer dan een stuk speelgoed. Barbie was modieus en vrouwelijk met haar lange benen en borstelige pony. Mode-ontwerpers zijn vanaf het begin af aan betrokken geweest bij het ontwerpen van Barbie’s kleding. Ritsen, gouden knopen, zijden stoffen, sieraden en kanten lingerie. Niks was te gek. Barbie moest en zou vooruitstrevend zijn. Na drie maanden was de eerste reeks Barbiepoppen uitverkocht. Verzamelaars betalen nu ruim 6000 euro om deze poppen in handen te krijgen.

Feitjes

Dagelijks werken 300 psychologen, ontwerpers, vormgevers en stylisten aan nieuwe Barbie’s. Momenteel zijn er ruim 800 miljoen Barbie’s verkocht, worden er tentoonstellingen gehouden over de hele wereld en ziet elk bekend modemerk het als een eer om voor Barbie te mogen ontwerpen. Barbie is tijdloos, maar tegelijkertijd is het voor Barbie van groot belang dat zij meegaat met haar tijd.

Don’t eat

Ondanks het grote succes klinken er de laatste jaren ook vaak negatieve geluiden rondom Barbie. Zo zou Barbie een slecht voorbeeld zijn voor jonge meisjes. Haar hoofd is in de loop der jaren kleiner geworden, haar benen langer en haar borsten groter. In 1965 kwam er een ‘Slumber Party Barbie’ op de markt. Er werd een weegschaal bij geleverd met de wijzer op 50 kilo en er zat een dieetboek met de tekst ‘don’t eat’ bij. Gek genoeg was er toen niemand die zich daar zorgen om maakte. Dat is vandaag de dag wel heel anders. Aangezien Barbie een afspiegeling is van onze samenleving is het de vraag of ze mee zal gaan met de kritiek op het heersende schoonheidsideaal.