Kunst

Vergeten hiphopbolwerken: Philadelphia

23-08-2013 12:00

Als het over hiphopbolwerken in Amerika gaat komen vaak dezelfde namen bovendrijven. Zo zijn New York, Chicago en Detroit sterk vertegenwoordigt in het oosten van het land, Atlanta in het zuiden en L.A in het oosten. Er is echter een stad die zwaar onderschat wordt. Velen zien Philadelphia over het hoofd in deze discussie want alle hoeken van het spectrum zijn te vinden in Philly. Zo zijn er onder andere de gladde jongens van Boyz II Men, livesensatie The Roots, Eve en natuurlijk niet te vergeten Jazzy Jeff & The Fresh Prince die allemaal uit Philadelphia komen.

Waar Philadelphia echter het meest berucht (of geliefd) om is zijn de jongens die Will Smith naar L.A hebben gepest zouden kunnen hebben. In mijn column van vorige week haalde ik Schoolly D al even aan, die samen met de Tuff Crew en 3 Times Dope geen moeite zou hebben met het wegjagen van The Fresh Prince. Twee namen die ook hoog in de ‘’Gangsta’’ boom zaten waren Steady B en Cool C, twee mannen met een verhaal dat ik vandaag ga vertellen.

Platenlabel als begin

Het begon met de oom van Warren McGlone (Steady B) die in 1981 een recordlabel begon genaamd Pop Art. Een nogal pretentieuze naam als je kijkt naar het materiaal dat later op het label uitkwam en de acts die zich aan de maatschappij verbonden, maar dit was voor Steady B de kans waar hij op gewacht had. Op de middelbare school had hij namelijk het rappen ontdekt na eindeloze battles met zijn beste vriend Christopher Roney (Cool C) en ene Will Smith die ook bij de beide jongens in de klas zat. Cool en Steady begonnen als de Hilltop Hustlers, vernoemd naar de gang uit West Philadelphia waar ze beiden erg tegenop keken en in 1986 zag Steady B’s eerste solo plaat het licht. Bring The Beat Back deed het aardig met singles als Get Physical, Stupid Fresh en de titeltrack van het album. Het werd een redelijk succes met de 44ste plaats in de Billboard top 100 en zou leiden tot 5 solo platen die elk steeds iets minder gingen verkopen. In zijn hoogtijdagen werd Steady B gezien als een rapper die de periode tussen Run D.M.C en Public Enemy met gevatte lyrics en slimme ‘’punch lines’’ wist te overbruggen en zo zijn plek vond in de hiphopscene.

Hoge ogen

Cool C kwam tot twee solo albums, I gotta Habit in ’89 en Life in the Ghetto in 1990. De eerste plaat waar hij hoge ogen mee gooide was een diss richting the Juice Crew en zijn carrière kabbelde rustig voort. Geen echte grote uitschieters, maar het respect kwam vooral vanaf de straat en bleek niet uit de verkoop cijfers.

In 1991 gooiden de twee het over een nieuwe boeg, ze waren ingehaald door het rap geweld uit L.A en besloten op die trein mee te springen. En zo begonnen ze  samen met Ultimate Eaze C.E.B. een afkorting voor Countin’ Endless Bank. Later in het verhaal zou blijken hoe ironisch deze band naam is maar C.E.B scoorde een klein hitje met Get The Point maar de verkoop cijfers vielen zwaar tegen. Mede door de slechte cijfers werd het even stil rond Steady B en Cool C tot we voor het eerst in 1996 weer iets van ze vernamen.

Bankoverval

2 januari was de grote dag dat beide mannen weer in het nieuws kwamen. Niet door een nieuwe singel of plaat, maar door een arrestatie bevel van de politie.  Het leek een gewone dag te worden bij de PNC Bank in Philly tot er een busje vlak voor de ingang stopt. Aan het stuur zit McGlone (aka Steady B) en achterin zitten twee vermomde en gewapende mannen. Christopher Roney en Mark Canty stormden even later de bank binnen en eisten het geld uit de kluis op. Terwijl Roney de aanwezigen onder schot houdt probeert Canty de kluis binnen te dringen totdat Lauretha Vaird door de deur naar binnenkomt. Een werknemer van de bank heeft het stille alarm aangezet en Vaird is de eerste agent die ter plekke is. Zonder aarzeling grijpt Cool C naar zijn wapen en schiet Vaird neer in haar buik en in totale pandemonium laten ze hun wapens vallen en vluchten ze terug naar het busje. Canty vlucht te voet en Steady B geeft plankgas om te ontkomen aan de politie.

Zonder geld en met een moord op hun geweten verzamelen ze later in het huis van Steady B om de volgende stappen te plannen, maar het is al te laat. Een enorme berg bewijs leidt de politie in oktober naar de schuldigen en de mannen worden gearresteerd. Zo waren de wapens terug te leiden naar Roney en Canty, zijn er ooggetuigen die de daders kunnen identificeren en bekende de vrouw van Steady B de meeting na afloop.

Tragisch einde

De reden waarom het trio tot deze actie is overgegaan is nooit bekend geworden. Het vermoeden is dat Steady en Cool in geldnood zaten nadat hun carrière tot stilstand was gekomen naar het mislukken van C.E.B. We zullen het nooit weten want waar Steady B zijn schuld heeft toegegeven houden Cool C en Mark Canty nog steeds vol dat ze onschuldig zijn. Het mag echter niet baten voor de mannen, McGlone en Canty zitten vast zonder ooit nog vrij te kunnen komen en Christopher Roney zit op dit moment nog steeds op death row, in afwachting van zijn executie. Wat begon als een verhaal over twee vrienden van de middelbare school die hun plek in de hiphopscene hadden gevonden, eindigde in een dom plan, verkeerde keuzes en een vreselijke actie die tot een moord leidde.

DJ D-Rok (Daan Koekelkoren) draait onder andere op Wicked Jazz Sounds, Lovebirds en Zwarte Koffie, schrijft en produceert eigen tracks, maar is ook niet te beroerd om ons te onderwijzen in zwarte muziek.