Bladen

Waarom ‘Wie is de Mol’ de gouden televizierring zal winnen

14-10-2013 07:55

Vrijdag worden de Televizierringen weer uitgereikt. De campagne is begonnen. De kans is zeer groot dat Wie is De Mol? eindelijk wordt verlost van een Anita-Witzier syndroom. 

1. Na jaren lijdzaam te zijn afgeslacht in de finale van het grootste tv-concours hebben de maker van ‘Wie is de Mol?’ dit jaar een geraffineerde marketingstrategie ontwikkeld om de Gouden Televizierring om de vinger te kunnen schuiven. De pr-Blitzkrieg bestaat eruit dat het realityshow deze week in goed bekeken tv shows en goed beluisterde radioprogramma’s de deelnemers pluggen voor het volgende seizoen, dat pas wordt uitgezonden in februari.

Carlo & Irene

2. Zaterdag werd in Shownieuws bekendgemaakt dat KRO-presentatrice Sofie van den Enk (onder meer Rekenkamer en Eureka) en acteur Tygo Gernandt dit jaar meedoen aan de sabotageshow. Daarvoor mocht Koefnoen’s Owen Schumacher zich outen bij Giel Beelen. En op zondag kreeg het AVRO-programma weer minuten airplay bij Carlo & Irene, waar  bekend werd gemaakt dat  actrice Susan Visser en Volkskrant columnist Aaf Brandt Corstius deelnemen. Deze laatste onthulde in de matiné-eshow ‘veel te hebben gehuild’ tijdens de opnames.

3. ‘Wie is de Mol?’ strijdt tegen relatief slappe tegenstanders. Het van oorsprong Belgische tv-format is al zeven keer genomineerd, maar de tv-ploeg wist de ring nooit te veroveren. De reden die altijd wordt aangevoerd voor falen was deze: Wie is De Mol werd nooit uitgezonden in de dagen rondom de Televizierring-uitzendingen, terwijl tegenstanders altijd lekker stampij konden stampen, omdat zij wel op de buis schitterden. Maar dit jaar zijn ook concurrenten Divorce en Flikken Maastricht niet te bekijken tijdens de verkiezing. Sla je slag. Divorce maakt op de site – heel sportief – zelfs reclame voor concurrent Wie is de Mol?

Facebook-fans

4. Wie is de Mol? heeft een vette achterban op sociale media. Het volk mag stemmen en dus is  het wel handig om 138.000 Facebook fans te kunnen oppoken en op twitter nog eens bijna zestigduizend te kunnen activeren. Ter vergelijking: Divorce heeft slechts een tiende van WIDM’s kiezerspotentieel op Facebook achter zich weten te verzamelen. Op twitter scoort de RTL-tv echtscheidingsdrama niet meer dan een ‘schamele’ 297 aanhangers. Flikken Maatrischt hangt er zo’n beetje tussen in met 54000 Facebookfans  en dik 8200 twittervolgers. Je moet de kracht niet overschatten, maar zeker ook niet onderschatten. In 2011 won Wie is De Mol? de slag op internet.

The Art of pluggen

5. Wie is de Mol presentator Art Rooijackers is zelf ook genomineerd in de categorie ‘beste mannelijke presentator.’ Hij dient als wandelend reclamezuil voor het programma. Overal duikt hij op om zijn nominatie en die van het programma te pluggen. Flikken Maastricht kan weinig meer doen, want heeft verder geen medewerkers meer die meestrijden in andere Televisier-categoriëen om de kijkers eraan te herinneren op het programma te stemmen.

Divorce wel. De tv-serie heeft in de categorie ‘beste vrouwelijke presentatrices’ twee goudhaantjes in de race: Linda de Mol, bedenker van Divorce, en Chantal Janzen, een van de hoofdrolspeelster in deze mannelijke variant van ‘Gooische Vrouwen’. Chantal heeft de presentatieprijs nooit gewonnen. Ze stond wel vaak op het podium om het ringenfestival aan elkaar te grappen (‘Wat kan ze hockeyen hè, die meid), daarom is het tijd dat ze hem eens ontvangt.

La Mol pakte de prijs al twee keer. Vooral voor Chantal is de egoprijs belangrijker dan voor de bescheiden teamspeler Art Roijackers. De AVRO-host moet bovendien strijden tegen Johnny de Mol en Jeroen van Koningsbrugge. Dat wint hij waarschijnlijk toch niet. Bij Carlo & Irene was hij aangeschoven om ‘belangrijk nieuws’ over Wie is de Mol te  komen vertellen en niet om zichzelf te pluggen. Een betere ambassadeur kan een programma zich niet wensen.

Grand Cru

6. Wie is de Mol bestaat al meer dan 15 jaar. Divorce is pas een seizoen oud. Flikken Maastricht is te zien vanaf 2007. Leuk, maar jong, Een goede wijn wordt pas Grand Cru als het is gerijpt. De kijkers zijn niet gek.

7. AVRO kan de boel natuurlijk altijd nog manipuleren. De AVRO, die de Televizierring vrijdag live uitzendt is altijd veel te streng geweest voor de eigen mensen en eigen shows. Waar RTL avond aan avond hun manschappen pluggen in RTL Boulevard zijn de nette liberalen veel te fatsoenlijk om even lekker in te breken in correcte nieuwsuitzendingen als Een Vandaag of andere live-programma’s.

Natuurlijk gaat het nergens over, zo’n verkiezing. Honger in de wereld en de oorlog in Syrie zijn erger, maar als je het spel organiseert, doe dan ook een beetje te best. Niks is erger als spelletjes spelen met mensen die niet willen winnen.

Neem dus een regisseur aan met Leni Riefenstahl achtige kwaliteiten. Toon de tegenstanders alleen als ze in hun neus wroeten, een boer laten of dom zitten te ginnegappen. Laat de crew van Wie is de Mol alleen in beeld komen vanuit een machtig helicopterperspectief. Ze moeten kijken als winnaars. Oefen daar een beetje op, de komende dagen. Gewoon doen, dat schandaal uit 1976 is iedereen nu wel vergeten.

De Mol Wint altijd

8. Als Divorce onverhoopt toch mocht winnen is er iets aan de hand. Dan beschikt de familie De Mol definitief over beste tv-smaakpapillen van de Lage Landen en dan is de de naamgeving van de beste saboteur van het land al jaren een woordgrap. Wie is de Mol? De Mol dus.