Ondernemen & zzp

Startup: Fysiek foto’s versturen met je mobiele telefoon

05-11-2013 13:15

Ondernemen begint met een goed idee, ThePostOnline zet daarom opvallende start-ups in de schijnwerpers. Deze week vertelt Merijn Goris over zijn nieuwe app: Klepper.

Wat is Klepper?
Klepper is een mobiele app waarmee je eenvoudig foto’s kunt versturen per post. Je kiest een afbeelding en verstuurt die in een door ons ontworpen chique retro-envelop in polaroid formaat. Onder de foto is ruimte voor een bericht van zestig karakters.

En wat kost dat?
Een foto versturen kost twee euro, daar zitten de portokosten al bij.

Is dat je eigen idee?
Het idee is van mij en ik heb de app samen met ontwikkelaar Ard Boer gebouwd. We zijn allebei voor vijftig procent eigenaar van Klepper.

Hoe gaat het versturen van zo’n foto praktisch in zijn werk?
We werken samen met een drukkerij in Groningen, die drukt de foto’s en doet ze ook in de envelop. Vanaf daar worden de kaarten verstuurd. Zo simpel is het.

Wat maakt Klepper aantrekkelijk?
Ik geloof echt in single-purpose apps, gewoon één ding heel goed kunnen met één applicatie. Het is een simpel product, we doen wat we beloven, niet meer en niet minder.  Er zijn geen overbodige opties. We verdienen een klein bedrag per verstuurde foto en dat is ook ons enige verdienmodel. We doen niets met je persoonsgegevens – sterker nog, die vernietigen we zodra we ze niet meer nodig hebben om de foto te versturen – en we proberen je ook niet allerlei overbodige upgrades aan te smeren.

klepper_thepost-II

Het is wel iets minder romantisch dan zelf een kaartje schrijven en zelf op de post doen, toch?
Dat klopt, maar wij zoeken de romantiek ook meer in het feit dat er weer foto’s afgedrukt worden. De romantiek van een polaroid-foto op de koelkastdeur.

Wat is je doel met Klepper?
Op dit moment verdienen we wel geld, maar dat stoppen we direct weer in marketing en het verder ontwikkelen van de app. Door Klepper nog gebruiksvriendelijker te maken en daarnaast meer bekendheid te vergaren proberen we uit de friends-and-family-sfeer te komen, zodat we in 2014 zo’n duizend kaarten per dag versturen.