Leven

Wat volgt?

20-11-2013 10:00

Het gaat niet goed met Facebook. Dat moet een klap in het gezicht zijn voor veel pro-Facebookers die om het half uur de inspiratie vinden voor een nieuwe #selfie (hashtags op Facebook, iets dat ik overigens nooit begrepen heb) of een uitgebreid verslag van zijn of haar dag: Even douchen en tanden poetsen, daarna gezellig met mama lunchen en dan werken van 16.00 tot 19.00. Na werk gauw nog wat huiswerk doen zodat ik om 20.00 klaar zit voor GTST! En het erge is dat ik, meestal terwijl ik op de bus zit te wachten of in de collegezaal zit, verveeld deze verhaaltjes zit te lezen. Waarna ik me besef dat ik wederom een paar minuten van mijn leven heb verspild.

Maar nu komt de waarheid aan het spreekwoordelijke licht. Van de 76 procent van de jongeren tussen de 16 en de 19 jaar die in het eerste kwartaal van 2013 nog fanatiek de like-knop bij elke goedbedoeld geplaatste foto indrukte, is nu nog maar een karige 56 procent actief op het sociale medium. En dat terwijl we vrij recent de neergang van Hyves al onder ogen hebben moeten zien. Wat is er gebeurd? Wat doen we met onze levens?

En plots was het daar: Snapchat

Het antwoord is Snapchat, de razend populaire, naar mijn mening nogal ongemakkelijke fotodienst. Voor sappige selfies moeten we voortaan dus een andere app raadplegen. Daarnaast kost het de huidige social media gebruiker waarschijnlijk teveel tijd om zo’n lange post op Facebook in te tikken. Wat een paar jaar geleden nog de revolutie van de eeuw was, is nu oude koek. Bij Snapchat daarentegen, druk je op de grote rode knop en je ‘berichtje’ is gereed voor gebruik. Optioneel teken je nog een leuk snorretje op je selfie of een tik je er een leuke oneliner bij: Nu in de trein op weg naar huis!

Of wat dacht je van Instagram, ondertussen al een wat oudere, maar nog steeds veelgebruikte app. De mooiste plaatjes van onweerstaanbaar uitziende voedselexperimenten, romantische zonsondergangen of verbluffende outfits: je kunt het je zo gek niet bedenken. Een stuk spannender dan de uitgebreide statusupdate van je moeder, die Facebook net ontdekt terwijl het voor jou al achterhaald is.

Luiheid neemt de overhand

Er vinden verschuivingen plaats binnen het sociale-medialandschap. Wat we ons echter niet beseffen, is dat onze luiheid steeds meer de overhand neemt. Waar we nog niet zo lang geleden de moeite namen om te vertellen dat we op vakantie of naar een concert gingen, maken we er nu simpelweg een foto van die je binnen een paar seconden met de hele wereld kunt delen. Filter erover, de nodige hashtags erbij en alle Instagramgebruikers kunnen meegenieten van jouw spannende citytrip. Sneller, effectiever, pakkender. En je spaart natuurlijk je vermoeide vingers, die al het een en ander te verduren hebben gehad door al die Facebook-berichtjes.

Vaarwel, Facebook. Ik zal mijn lectuur voor tijdens verveelmomenten nu ergens anders vandaan moeten halen, vrees ik.