Business

Grolsch doet ‘Thank you for smoking’-truc

23-12-2013 17:25

Bierbrouwer Grolsch gaat waarschuwen voor het gebruik van alcohol. Op alle verpakkingen, ook op flesjes, komen ‘educatieve logo’s’ te staan waarop drie groepen worden aangesproken. Geen alcohol voor jongeren, tijdens zwangerschap en in het verkeer.

Afspraak met moederconcern

De logo’s op de flesjes verwijzen naar de website www.talkingalcohol.com, waar de effecten van alcohol op het lichaam worden besproken. De logo’s zijn het gevolg van afspraken met het moederconcern SABMiller Europe.

De verhoging van de leeftijdsgrens naar 18 jaar was volgens de bierbrouwer de reden van het besluit:

“Voor Grolsch was dit aanleiding om niet alleen haar 18+ slogan op de verpakkingen aan te passen, maar meteen een bredere boodschap te gaan voeren”

Thank you for smoking

Het besluit doet denken aan de sleutelscene uit de film Thank You For Smoking, waarin de woordvoerder van een groot tabaksmerk het voor elkaar krijgt te beweren dat er geen bedrijf is dat zich meer zorgen maakt om de longkankerpatient die naast hem zit, dan zijn bedrijf:

“I would hate to think on such callous terms, but if anything, we would be losing a customer. It is not only our hope, but in our best interest to keep Robin [longkankerpatien red.] alive and smoking”

De scene in kwestie: