Business

Reclamepraatjes: Roy Donders en vijf andere beunhazen

27-12-2013 15:08

Het is vrijdag en dat betekent tijd voor een wekelijkse reclamepraatje op ThePostOnline. Met deze week Roy Donders en vijf andere bijklussende eerste, tweede en derdegraads BN’ers.

Roy Donders!

Het heeft nog lang geduurd en zo’n beetje alle reclamemakers zaten er al op te azen, maar het is Interpolis gelukt om Roy Donders als eerste op het reclamepaard te hijsen. De paillettenkoning schittert vanaf deze week in de nieuwe commercial van de Tilburgse verzekeraar. Donders is natuurlijk de ultieme reclamehoer, maar ook meer respectabele BN’ers verkochten ooit voor heel veel geld hun ziel aan de duivel.

Johan Derksen: 50.000 euro

Zo kreeg onze nationale bromsnor, Johan Derksen, 50.000 euro voor zijn optreden in een reclamespotje van de Nederlandse Energie Maatschappij. Nog altijd fors minder dan nationale uithuilschouder Natasja Froger die voor dezelfde Energie Maatschappij volgens ingewijden drie tonnetjes binnenharkte en nationale castraat Frans Bauer die voor een weliswaar langere serie (en meer spotjes) nagenoeg het dubbele durfde te vragen (en kreeg).

Lieke van Lexmond: 50.000 euro

Lieke van Lexmond (Lieke wie?) verdiende volgens een ingewijde 50 duizend euro met haar rol in de nieuwe commercial van Zalando. Daarvoor moest ze zichzelf spelen (kan dat?) en aandachtig luisteren naar een Zalando-bezorger. Per seconde die wegtikte, schreef de actrice zo 2380 euro op haar conto bij. En na 21 seconden (want zo lang speelde zij zichzelf) was naar zeggen de nieuwe Porsche al besteld.

Jort Kelder: 100.000 euro

Mister Bretels hengelde met zijn tv-reclame voor Friesland Bank 100.000 euro binnen. Kelder die als een van de weinigen openhartig was over zijn gage, vond het een ‘zware afweging’, maar deed toch mee, onder meer vanwege zijn sympathie voor de kleine bank.

Katja Schuurman: 500.000 euro

Een stuk beter deed Katja het. Ze draafde voor de Gouden Gids op in een van jurk Gouden Gids-bladzijdes en cashte daarmee volgens het reclamebureau die de campagne maakte, een lullige 500.000 euro.

Matt Damon: 2,25 miljoen euro

Baas boven baas. Matt Damon toucheerde zo’n slordige 2,25 miljoen euro voor een twintig seconden durend spotje voor Nespresso. En dat terwijl hij daarin niet eens de hoofdrol heeft, die was voor mister Nespresso, George Clooney. Uitgerekend krijgt Damon dus 112.000 euro per seconde, een bedrag waarvoor Katja bijna 40 seconden het schompes moest werken. Verschil moet er wezen.