Business

Sanoma wil eindelijk echt online

07-02-2014 10:15

Kijk hieronder naar de koppen van de artikelen onder ‘lees ook’, en u weet dat het miljoenenverlies dat Sanoma in 2013 leed niet uit de lucht komt vallen. Toch komen de cijfers hard aan, het Finse mediaconcern maakte vandaag bekend dat er een verlies van maar liefst 332,3 miljoen euro werd geleden. Eén ding is duidelijk: Sanoma heeft eindelijk door dat het moet inzetten op digitale media in plaats van op papier.

Snel dalende inkomsten uit advertenties

De oorzaak van de pijnlijke cijfers is duidelijk, het bedrijf heeft veel last van dalende inkomsten op de advertentiemarkt. Daarnaast lijken consumenten elke dag weer een stukje minder geïnteresseerd te zijn in tijdschriften dan die dag ervoor, waardoor de verkopen drastisch teruglopen. De netto-omzet van het bedrijf kwam uit op 2,2 miljard euro, 6,6 procent minder dan in 2012. In 2012 werd er nog 149 miljoen winst geboekt.

Omslag

Sanoma kondigde afgelopen jaar al een reorganisatie aan. Daarbij gingen zo’n 500 banen verloren en werden de bladen Nieuwe Revu, Panorama, KIJK en Playboy van de hand gedaan. Ook in Finland zelf en andere Europese landen worden de bedrijfsactiviteiten ‘geëvalueerd’.

Digitale media

De omslag betekent volgens topman Harri-Pakka Kaukonen vooral een overstap naar digitale media. Of zoals ze het bij Sanoma zeggen: “De keuzes die we hebben gemaakt geven ons de mogelijkheid om ons volledig te richten op de gebieden en bedrijven die het beste transformatie- en groeipotentieel hebben.”

Lees ook:
‘Bij Sanoma is het nog erger dan je denkt’
Het leed dat Sanoma heet
Enorme slachtpartij bij Sanoma op komst
Ebru Umar neemt Sanoma-titel FAB over
John de Mol wil SBS uit Sanoma trekken
Oh Sanoma, you so crazy