Rubriek: Esmée wordt online leerling (II)

02-03-2014 09:00

Mijn eerste week als student aan de course Effective Thinking Through Mathematics is begonnen. Als brave student kijk ik natuurlijk het nooit belangrijke introductiefilmpje. De grijze man in beeld vertelt: “The goal of this course is to help you to become more successful in your life.” Nou, daar heb ik niks op tegen!

Het eerste wat ik leer is dat creativiteit vijf elementen kent, namelijk: het goed begrijpen, het maken van fouten, het oproepen van vragen, het volgen van je ideeën en verandering. In filmpjes van ongeveer zes minuten worden de vijf elementen uitgelegd. De filmpjes, of eigenlijk lectures, geven aan dat door wiskundige puzzels, je effectief leert te denken.

De volgende lectures gaan over puzzels en de kennis die ik heb opgedaan bij de lectures moet ik ook kunnen toepassen. Ik moet namelijk een puzzel maken! Ik snap helaas vrij weinig, maar voor mensen die vrij weinig van de puzzels snappen heeft de course filmpjes waarin je de gedachtegang van een student die de puzzel ook maakt volgt.

Het raadsel gaat over een meisje dat een lamp heeft waarin een geest zit. Ze bevrijdt de geest en krijgt drie wensen, die ze helaas ontzettend dom gebruikt. Eerst wenst ze een edelsteen te kunnen vinden, de ramanujan. De geest reageert hier flauw op door negen identieke stenen naast elkaar te zetten zodat ze de steen ook echt kan ‘vinden’. Het enige verschil is dat de ramanujan iets meer weegt dan de andere stenen. Het meisje wenst een balans en die krijgt ze. Ze kan er echter maar één keer mee wegen. Dus ze wenst er nog één en dan zijn de wensen op.

De vraag van het raadsel is of het meisje erachter kan komen welke steen de ramanujan is of niet. Het antwoord en de weg er naartoe van de student zal ik niet verklappen. Ga zelf aan de slag met het raadsel en laat in de reacties weten of je eruit gekomen bent! Mij lukte het niet, maar door het maken van de raadsels die erop volgden, merkte ik dat ik er steeds beter in werd. Zo leerde de course mij dat je door het maken en erkennen van fouten, je vanzelf de goede kant opgestuurd wordt.