Op Campagne: ondernemers debatteren om bij politici te lobbyen

07-03-2014 10:06

Het Amsterdamse WTC-gebouw is een glaspaleis met marmeren vloeren, glazen wanden, glimmend meubilair en roltrappen. Mannen lopen hier in pakken van veel te dure merken. Er zijn 22 wifi-netwerken, maar geen enkele is openbaar. Zelfs de WCs met licht-doorschijnende wanden en de koffiekopjes van een duur merk ogen als koude kak. 

Deze omgeving is het decor voor een verkiezingsdebat voor ondernemers. De grootste partijen uit Amsterdam doen eraan mee: VVD, PvdA, D66, GroenLinks en SP. Roderic Evans-Knaup van Red Amsterdam doet, evenals het CDA, als kleine partij mee. Het debat wordt georganiseerd door MKB Amsterdam en VNO-NCW. RTL-nieuwslezer Hella Hueck modereert.

“Er zijn al veel debatten geweest”, weet Hueck ons te vertellen, “maar ondernemersbelangen zijn nog onvoldoende besproken”. Dat gaat deze middag goed komen. “Ondernemers moeten goed gefaciliteerd worden door de politiek”, horen we.

Affiniteit met ondernemers

De politici moeten vertellen over hun affiniteit met ondernemers, maar die blijkt minimaal. Er zijn wel meerdere ZZP-ers onder de politici, maar geen van hen heeft zelf een bedrijf opgebouwd. Dat is dus prijs schieten voor de ondernemers.

De voorzitter van Bouwend Amsterdam mag vertellen dat het belangrijk is dat er bouwvolume wordt gecreëerd want dat is goed voor de werkgelegenheid. Gebouwen moeten ook verduurzamen want dan is er minder CO2-uitstoot. En scholen moeten beter onderhouden worden want het luchtklimaat is daar alarmerend slecht.

Onder leiding van Hueck mogen de politici ingaan op de kwesties die de minste discussie opleveren. Zij zeggen dat het heel belangrijk is dat er wordt verduurzaamd en dat de luchtkwaliteit op scholen inderdaad moet worden aangepakt. “De luchtkwaliteit in scholen is slechter dan in varkensstallen!” roept de nummer twee van de PvdA.  

Onvrede

Ondernemer John Veerman van Van Keulen Hout en Bouwmaterialen wil dat er meer overleg tussen ondernemers en de gemeente komt. Niemand spreekt hem tegen. Het vervoer in de stad moet verduurzamen, maar niet zo snel dat ondernemers al hun bestelbusjes meteen moeten vervangen. Iedereen eens. Iedereen wil ook vooral creatieve oplossingen. En te veel bureaucratie wil ook niemand. En ja, ambtenaren werken volgens alle politici ondernemers te veel tegen.

Consensus alom dus. Slechts soms zitten er scheurtjes in die consensus, maar dat komt meteen op uitbranders te staan. Een ondernemer blijft klagen dat de politiek ‘geen stip aan de horizon’ aanwijst. In het WTC wil men dat ondernemersbelangen altijd door iedereen worden behartigd, niet dat die onderdeel zijn van politiek debat.

Hoe zeer de politici het ook proberen, de ondernemers blijven bozig. De voorzitter van Bouwend Amsterdam zegt dat het essentieel is dat de grondprijzen dalen. Juist op dat punt bestaat er politieke verdeeldheid. Het is het enige relevante thema waarover echt verschillende standpunten bestaan, maar ze worden hier niet uitgediept.

Lobbyen

Het kost weinig moeite erachter te komen waarom dit debat wordt georganiseerd. Is het omdat Amsterdamse ondernemers graag willen weten waarop ze moeten stemmen? Nee, want ze komen daar via dit debat niet achter. De vragen van Hueck zijn vooral gericht op het herhalen van politieke consensus in plaats van het verhelderen van politieke verschillen.

Niemand vindt dat echt erg. Dit debat heeft niet alleen als doel de banden tussen ondernemersverenigingen en de politiek aan te halen, maar vooral om politici uit te dagen publiekelijk uitspraken te doen die ondernemers graag horen. Na de verkiezingen kunnen de lobbyisten van dezelfde ondernemersverenigingen hen aan al hun slijmerige verkiezingsretoriek herinneren. “Weet u dat debat in het WTC nog? U zei toen…”

De vraag is: wat deden die politici eigenlijk in het WTC? Het enige wat ze bereikten is dat ze straks vaker lobbyisten op hun dak krijgen.

Chris Aalberts volgt vier lokale politici tijdens hun campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen van 19 maart 2014. Eerdere afleveringen uit deze serie vind je hier. Beeld: Chris Aalberts.