Kaap die raad!

22-04-2014 13:00

Een maand geleden zijn in bijna alle gemeenten lokale verkiezingen geweest. Dikke kans dat de uitslag ook in jouw gemeente voor wat politieke verschuivingen heeft gezorgd. Een hoop raadsleden hebben plaats moeten maken voor nieuwe gezichten, en waarschijnlijk heb je ook nieuwe wethouders in het college zitten.

Maar wat nou als je samen met de oude raad en het oude college werkte aan project? Dan is dit nu je kans om die nieuwe gemeenteraad vanaf het begin af aan te kapen. Want deze nieuwe gezichten en nieuwe verhoudingen bieden kansen voor wie ze wil grijpen. Een eerste handreiking naar hoe je, als politieke piraat, je zin kunt krijgen.

Jongeren, verenigt u!

Als je hebt besloten dat je de komende jaren steun nodig hebt voor jouw project, is het zaak om zo snel mogelijk te beginnen met je werk. Naar een enkele lokale roeptoeter luisteren politici niet zo snel. Werk daarom samen met andere jongeren om je boodschap naar buiten te brengen. Dit kun je via politieke jongerenorganisaties doen, maar je kunt ook je eigen jongerenorganisatie oprichten. Een club van vijf actieve jongeren is al meer aanhang dan waar de meeste lokale actiegroepen in eerste instantie op kunnen bouwen, dus zo gauw je een klein team om je heen hebt kun je beginnen.

Get the word out

Politici zijn steeds beter bereikbaar, maar reageren ook in de lokale politiek vooral op de media. Lokale media zijn dan ook van groot belang voor jouw piratenactie: zij staan dicht bij raadsleden en wethouders, hebben nauwe banden met de gemeenschap en zijn in toenemende mate zelfstandige ondernemingen (zie de Dichtbij-franchise) die iedere dag met unieke content moeten komen om winstgevend te kunnen blijven. Ook lopen er vaak veel jonge journalisten rond in de regio, niet in de minste mate SvJ-stagiaires zijn die zich vervelen op kermissen en braderieën. Drink eens een kop koffie met deze jonge verslaggevers, ze kunnen je goed helpen om je boodschap te verspreiden. Voor je het weet zit je live in regionale radio-uitzendingen, verschijn je op lokale en provinciale tv, en staan jouw opiniestukken op Refresh.

Klantenbinding

Het moeilijkste deel, maar uiteindelijk het belangrijkste. Om politici aan je te binden moet je goed op de hoogte zijn van wat voor hen het belangrijkste is. Woon dan ook regelmatig raadsvergaderingen bij, geef inhoudelijke kritiek en deel persoonlijke complimenten uit. Twitter is hier, kijk naar de extreme vormen van Twitterverslaving onder politici, een snel en effectief medium voor. En nu je samen met je kornuiten het debat hebt geënterd, kan niemand meer om jouw mening heen.

Als je jouw boodschap goed hebt uitgedragen, is jouw organisatie nu ook in aanhang gegroeid en weten lokale politici precies wie je bent. Ze weten nu ook dat zij, bij de komende provinciale en lokale verkiezingen, niet meer om jou heen kunnen. Kaap dan nu de raad: help mee met het schrijven van lokale beleidsstukken, organiseer debatten voor jouw achterban met politieke kopstukken uit de buurt en zorg ervoor dat jouw issues ter sprake komen. Op deze manier kun je, ook zonder zelf verkozen te worden, veel zaken die voor jezelf en je achterban van belang zijn bereiken.

De schrijver heeft zelf, samen met andere politieke jongerenorganisaties, via Twitter en lokale media een interessante bijdrage kunnen leveren aan het lokale debat in Maastricht: http://www.dichtbij.nl/maastricht/onderwijs/artikel/3471494/opinie-van-harte-gefeliciteerd-senioren-partij-maastricht-maar-vergeet-ook-de-jongeren-niet.aspx, http://vimeo.com/92157862, http://vimeo.com/91936609.