Hockeybond start anti-pestcampagne

02-06-2014 09:15

De Koninklijke Nederlandse Hockeybond (KNHB) en Mijn Kind Online beginnen een campagne tegen pesten via sociale media. Onder het motto Sportief met Sociale Media hebben zij een pakket samengesteld met regels voor het gebruik van sociale media binnen de clubs. Deze zogenoemde toolkit is beschikbaar voor alle sportbonden, meldt Mijn Kind Online op de website.

Het gebruik van sociale media als Twitter, Facebook en WhatsApp kan het clubgevoel versterken, maar heeft ook negatieve kanten. Het gaat bijvoorbeeld om scheidsrechters die op Twitter worden uitgescholden of pesterijen tussen teamgenoten.

Bij misbruik van sociale media in de sport gaat het om verbaal geweld en bedreiging, maar ook om (seksuele) intimidatie en digitaal pesten. Sportbonden weten vaak niet hoe ze dat misbruik kunnen voorkomen of aanpakken. ,,Dingen die op het veld of in het clubhuis gebeuren, zie of hoor je”, zegt Guido Davio van de KNHB. ,,Maar wat er online gebeurt, is vaak buiten het zicht van ouders, coaches, teamgenoten, bestuur of bond – terwijl de impact groot is.”

Het aantal kinderen dat digitaal wordt gepest is sinds 2008 verdubbeld van 1 op de 10 naar 1 op de 5 kinderen in 2012. De meest voorkomende vorm van cyberpesten onder jongeren is laster. Dan gaat het om kwetsende teksten op internetfora of sociale media, of het verspreiden van foto’s en filmpjes.

(ANP)