MKB

‘Winkeltijden zijn niet meer van deze tijd’

06-06-2014 08:52

Winkeliers moeten inspelen op het veranderde koopgedrag van consumenten en de winkel op populaire dagen, zoals de zaterdag, langer openhouden. Die oproep doet Paul te Grotenhuis van branchevereniging INretail in dagblad Metro.

De branchevereniging onderzocht het koopgedrag van 10.000 huishoudens. Tussen oktober 2012 en september 2013 werden 71 miljoen pin- en iDealbetalingen geanalyseerd. Die betalingen laten zien dat aankopen vooral tegen het einde van de week worden gedaan.

“Maandag en dinsdag zijn de minst populaire dagen. Dit zou zomaar het nieuwe weekend voor ondernemers kunnen worden”, aldus Te Grotenhuis.

De meeste aankopen worden gedaan op zaterdagmiddag. Opvallend dat de winkels dan al om 17.00 uur dichtgaan, vindt Te Grotenhuis.

Het lijkt hem verstandig om de openingstijden op zaterdag te verlengen waardoor winkelen meer een dagje uit wordt.