Kunst

Muziekonderwijs van DJ D-Rok

13-06-2014 16:05

Vaste lezers van mijn column zullen de volgende uitspraak vast wel eens vaker in mijn stukjes hebben gelezen. De muziekbusiness heeft de afgelopen vijftien jaar een u-bocht gemaakt. Ik heb al eerder een aantal redenen gegeven waarom dit zo is, maar één van de belangrijkste redenen heb ik altijd een beetje buiten beschouwing gelaten. En dat is de kracht van internet, en specifiek die van Soundcloud. Carrières worden tegenwoordig immers gemaakt door een zorgvuldige strategie op het medium uit te zetten.

Het idee is simpel, iedereen krijgt op internet een plekje om zijn of haar sounds te uploaden waar anderen dan vervolgens weer op kunnen reageren etc. Als een waar social media platform heeft Soundcloud sinds 2007 haar plek gevonden in de muziekindustrie en is haar positie nu sterker dan ooit. Iets waar de industrie gretig op inspeelt. Hitlijsten verliezen langzaam maar zeker hun importantie omdat het publiek om een simpelere manier bereikt kan worden. Streaming is immers de manier voor mensen om (grotendeels gratis) in aanraking met muziek en nieuwe of andere artiesten te komen.

Goud waard

Waar vroeger het grote geld met de verkoop van platen binnen werd gehaald, zijn optredens tegenwoordig goud waard, waardoor de importantie van verkoopcijfers langzaam op het tweede plan is geraakt. Bovendien is de verkoop van muziek drastisch ingestort door het fenomeen dat downloaden heet. Door dit alles is het dus erg aantrekkelijk om je publiek op een directere manier te bereiken, die je bovendien zelf kan reguleren. Het streamen van muziek wordt steeds populairder, en de data die daaruit gehaald wordt is goud waard.

Naast dat grote platenmaatschappijen zich steeds meer melden op Soundcloud, is het een broedplaats voor de onafhankelijke scene. Door het succes van de website schieten de onafhankelijke artiesten en platenmaatschappijen uit de grond in een tempo dat bijna niet bij te houden is. Tenslotte is het tegenwoordig vrij simpel om een label te beginnen aangezien je geen megabudgetten of ingewikkelde distributiekanalen nodig hebt om je muziek de wereld in te krijgen. Een actieve Soundcloud met regelmatige updates is een sterk uitgangspunt en zorgt dagelijks voor duizenden uploads, likes, shares en nieuwe artiesten die een naam voor zichzelf maken.

Hype creëren

Dat laatste maakt het aan de ene kant soms lastig om door de bomen het bos te zien, maar de paar artiesten die er bovenuit steken zijn echt de moeite waard om in de gaten te houden. En dat doen fanatieke Soundcloud-luisteraars ook. Minutieus worden de profielen van favoriete artiesten in de gaten gehouden, om maar op de hoogte te blijven van wat er speelt op internet. Met als resultaat dat nieuwe albums vaak eerder op Soundcloud verschijnen dan in de winkels en dat er zonder veel geld uit te geven toch een hype gecreëerd kan worden. Zoals bijna alles heeft ook Soundcloud een aantal nadelen. En een van de oudste gebruiken in de muziekbusiness is er één van. Ook hier is het mogelijk om de resultaten te manipuleren. Comments, likes en plays kunnen immers allemaal gekocht worden, iets dat door sommigen ook regelmatig gedaan wordt.

Bij de grote jongens valt het niet echt op, maar een artiest met een paar honderd volgers met een miljoen plays is toch op zijn minst verdacht. Dit doet echter niets af aan de kracht van het medium, en al helemaal niet voor mij. Soundcloud is tenslotte één van de beste manieren om in de gaten te houden wat er speelt (nogal belangrijk als dj), en net die pareltjes er uit te pikken. Dat je soms door een hoop rotzooi heen moet neem ik maar voor lief, want uiteindelijk zorgt de site voor een constante aanwas van nieuwe muziek. Waardoor de club scène ook verassend en fris blijft.