TPO Doorgaan

Waar doen ze het van?

26-06-2014 12:03

Als ik denk aan ondernemers, dan denk ik allereerst aan mannen in al dan niet glimmende pakken,  met netwerkborrels, zakenlunches en wellicht zelfs een skybox bij een voetbalclub. Daarna aan hipsters met een barbershop, cupcakestore of catchy tassenlabel. En tot slot, helemaal aan het eind, aan de plaatselijke bakker, slager en shoarmaboer. Maar hoe verschillend (of niet) deze ondernemers  ook zijn, in alle gevallen vraag ik me steeds vaker af ‘waar doen ze het van?’.  Hoe verdienen ze nou eigenlijk geld?

In een vorige column was te lezen dat ik bezig ben een eigen product op de markt te zetten en met hangen en wurgen tot een verkoopprijs ben gekomen. Een verkoopprijs die in m’n online webwinkeltje na aftrek van BTW en nog wat andere ongein een leuke winstmarges oplevert maar die, naar nu blijkt, bar weinig winstmarge oplevert als ik het product in een leuk hip winkeltje laat verkopen (deel 2 van mijn marktverover-plan). Een beginnersfout misschien maar niettemin vraag ik me steeds vaker af, waar doen die andere ondernemers het van? Hoe krijgen ze het voor elkaar winst te maken met de verkoop van hun product of dienst?

Stamhotel

Een kennis van mij investeerde naar verluidt 25.000 euro aan familie-en vriendenleningen in een product dat nu voor evenveel geld als mijn product online èn in die hippe winkel ligt. Hoe gaat zijn investering ooit terugverdienen als die winkel ook nog aan aanzienlijke bedrag van de verkoopprijs afroomt? En die cupcake/kom soep/ cappucino-verkoper? Hoe harken die ooit genoeg geld binnen om van te leven (en ook nog een Appleen die nieuwste coole rugtas te kunnen kopen)? Mijn geliefde en ik fantaseren regelmatig over het beginnen van een o, zo gemiste koffietent in onze buurt. Maar hoeveel kopjes koffie moeten we wel niet verkopen om alleen al de huur van het anti-kraakpandje op de hoek te betalen? Idem dito voor de bakker met z’n broden, slager en shoarmaboer. Waar doen ze het toch van?

Klimaatadviesje

En aan het andere uiterste van het spectum, hoe krijgen die ondernemers-met-pakken-aan het voor elkaar om niet een beetje maar bakken met geld te verdienen? Met name de coachings- en consultancy tak fascineert me. Hoe krijg je het voor elkaar om op kosten van de opdrachtgever naar Tanzania te vliegen voor een irrigatie- of klimaatadviesje hier en daar? Om tegen een ruime vergoeding een stel midden-segment-managers een middagje te onderhouden over hoe ze hun werknemers gelukkiger (lees: productiever) maken door ze af en toe een cadeautje of complimentje te geven. Om als zelfverklaard social media goeroe betaald te krijgen om je preek af te draaien?  [“Dat wordt dan 1000 euro excl. BTW en als u wilt kan de andere helft van mijn eenmanszaak tegen vergoeding ook nog het effect van mijn lezing op uw bedrijf voor u meten”].

Mijn kennis van het (school)vak Economie is ergens blijven steken bij de de uitleg van de varkenscyclus en  Keynesiaanse politiek. Het keuzevak  Management & Organisatie (een soort bedrijfskunde) liet ik na één les alweer vallen omdat het vooral op boekhouden leek aan te komen. Niet vreemd en geheel aan mezelf te wijten dus dat ik op bovenstaande vragen geen antwoord heb. Maar wie weet is er een ondernemer die mij van een (pro deo) advies wil voorzien?* Tot die tijd ben ik trouwe volger van het programma Werk aan de Winkel waarin Olcay Gulsen (noodlijdende) ondernemers van commercieel advies voorziet.

* Als ruil laat ik je zien wat voor leuke dingen je kan doen met een lasersnijder. www.hoera-een-mensje.nl/productie.

Waarom wij ondernemers steunen!

Ondernemers zijn de kurk waar onze economie op drijft., zeker als het crisis is en de bank lastig doet. TPO doet daarom mee aan de campagne Doorgaan van De Amersfoortse, die ondernemers steunt met crowdfunding. En we vragen jou om ook mee te doen. Doe mee aan onze blogbattle ‘Doorgaan’ en steun ondernemers (en jezelf)!