Designertassen, tikkende hakjes, lippenstift en haarlak

05-09-2014 19:02

Op de Amsterdamse straten en in de winkels is nog meer getik van hoge hakken te horen dan anders. Op het grootste gedeelte van de uitgedeelde champagneglaasjes is een afdruk te zien van allerlei kleuren lippenstift, van blauwe tot bruine tinten. Afgelopen donderdagavond vond de derde editie van de Vogue Fashion’s Night Out plaats in Amsterdam. Vrouwen van jong en oud komen hier elk jaar op af en het is te zien dat het evenement steeds meer publiek wint. Er zijn steeds meer Vogue-shirtjes te spotten, die elk jaar te koop zijn bij de verschillende Vogue-stands. Modebewust of niet: tijdens dit evenement is meer dan genoeg te beleven voor iedereen die ook maar een beetje interesse heeft in mode.

Designers ontwerpen tassen met een persoonlijke tint voor het winkelpubliek

Designers ontwerpen tassen met een persoonlijke tint voor het winkelpubliek

Als Amersfoortse krijg ik bij elk bezoekje aan Amsterdam stiekem weer een overweldigend gevoel: alle toeristen, de krioelende mensenmenigte als mix van allerlei nationaliteiten, de drukte en het straatbeeld is nét even iets anders dan in andere Nederlandse steden. Het voelt daarom extra ‘bijzonder’ om tijdens het mode-evenement door Amsterdam te slenteren. Bij aankomst bij de Dam is de sfeer meteen al uitbundig. De enthousiast kwekkende vrouwenmenigte en de muziek van talloze (vrouwelijke) DJ’s is voor sommigen enigszins overrompelend, maar het geeft precies het soort sfeer die Vogue wil creëren voor haar publiek.

Het centrum van de Fashion’s Night Out vindt tijdens het evenement plaats in de Bijenkorf, net als de voorgaande jaren. Bij de ingang krijg je meteen het gevoel een belangrijke personality te zijn: door middel van een rode loper en een scherm waar je voor kan poseren, wordt vrouwen het idee gegeven dat ze er voor één avond toe doen. Het Bijenkorf-personeel denkt hier hetzelfde over; bij het maken van een foto wordt er meteen door de betreffende DJ geposeerd. Het idee van de Vogue-redactie is dus uitmuntend geslaagd: menig vrouw voelt zich tijdens dit evenement speciaal.

Het slogan van de VFNO 2014

Het slogan van de VFNO 2014

Overdreven veel kiekjes

Vogue schept met dit evenement vooral de illusie dat jíj weleens de nieuwe eigenaresse kan worden van die prachtige Hermès-tas. In een rij van tientallen meters lang wachten uitzinnige vrouwen tot ze met de tas van hun dromen op de foto mogen, om daarna de kans te hebben dat zij zich misschien de nieuwe eigenaresse kunnen noemen van dat pareltje. Klein detail: na het kiekje bij Hermès krijg je een goodiebag mee, wat nog wel eens de reden kan zijn van de lange rij. De meeste vrouwen zijn en blijven immers stiekem gewoon Nederlanders.

Ditzelfde trucje wordt een paar etages hoger weer opgevoerd, waar je op de foto kan met de Louis Vuitton-tas van je dromen. Al met al kan je in alleen al het gebouw van de Bijenkorf meer dan tien keer op de foto gaan, om allerlei leuke prijzen te winnen. Mits je die foto natuurlijk wel op Instagram of Facebook zet, staat er in de kleine lettertjes bij. Kleine tip: als je fotovrees hebt, doe je er goed aan om niet naar binnen te gaan.

De H&M doet ook haar best om iedereen een bijzonder en uniek gevoel te bezorgen

De H&M doet ook haar best om iedereen een bijzonder en uniek gevoel te bezorgen

Nieuwe collecties

Naast de Bijenkorf, waar op de eerste verdieping elke drie kwartier een modeshow wordt gegeven, is ook de rest van Amsterdam op deze dag een ontdekkingsreis voor elke modebewuste vrouw. Zo is de H&M op de Dam net iets specialer dan normaal. Hier wordt tijdens deze avond een tipje van de sluier geheven wat betreft de nieuwste herfst-/wintercollectie. Deze collectie is getoond tijdens de Paris Fashion Week, en H&M Premium geeft je in deze vestiging alvast een idee van hoe de collectie eruit ziet.

Ook kan je kans maken om in het novembernummer van Vogue te komen, om je te hullen in de nieuwe collectie en daarmee (alweer) op de foto te gaan. Hiernaast is er in de PC Hoofdstraat ook veel te zien – alleen zal het voor arme studentes helaas nooit meer worden dan alleen te kunnen staren naar die prachtige merkschoenen uit de nieuwste collectie.

Elke drie kwartier wordt er een modeshow gegeven met de nieuwste trends

Elke drie kwartier wordt er een modeshow gegeven met de nieuwste trends

Laat de mannen maar thuis

Al met al is dit evenement een heerlijk moment om met je vriendinnen eens heerlijk te gaan shoppen, zien en gezien te worden en om allemaal foto’s te verzamelen; maar toch blijft het heerlijk om na een hectische avond nog even rustig een wijntje te kunnen drinken om de avond af te sluiten. Kleine tip voor alle mannen: laat je niet meezeulen door je vrouwelijke wederhelft. De meesten zien eruit alsof ze een een plan hebben verzonnen elk moment aan deze verschrikking te kunnen ontsnappen.