Wij zijn Theo

19-01-2015 13:48

Moslims beledigen is iets anders dan het beledigen van de profeet, de heilige schrift of de heilige plekken. Als Theo van Gogh het bij ‘geitenneukers’ had gelaten was hij geen geschikt doelwit geweest. Dat geldt ook voor Charlie Hebdo. In die zin hebben al die Charlie’s van tegenwoordig persoonlijk niets te vrezen. Hoe de profeet (soms afgebeeld met een sluiertje op zijn paard) met het zwaard in de hand Arabië en de rest van het Midden Oosten veroverde, is de natte droom van onze eigen jihadisten van de koude grond. Daarom richten hun moslimbroeders nu kalifaten op en willen ze de verovering van de wereld nog eens dunnetjes overdoen met een Kalashnikov. De ongelovigen in het kalifaat (waaronder minder radicale moslims) moeten er natuurlijk als eerste aan geloven en Israël en de joden gaan er ook aan. Wie had gedacht dat de enige religieuze dictatuur op aarde, het sjiitische Iran, onze bondgenoot zou worden in de strijd om het vrije woord? Rudi Carrell draait zich om in zijn graf. 

Tot nu toe kunnen moslimterroristen alleen wat symbolen van het vrije westen aanvallen en angst en verwarring zaaien. Ik denk eerlijk gezegd dat ze niet tot meer in staat zullen zijn en dat die kalifaten weggevaagd zullen worden zodra onze leiders uit vergaderd zijn. Zo is Ebola uiteindelijk ook internationaal aangepakt. Het is eigenlijk een grote sekte (zoals alle godsdiensten en absolute ideologieën) en zo moet het ook benaderd worden. Sekteleden zijn geïndoctrineerd en geprogrammeerd. Wij subsidiëren die programma’s en imams. Deprogrammeren doen we niet aan, want uit respect voor de andere cultuur worden discussies zorgvuldig vermeden. Deze moslimsekte is alleen wel wijdverbreid en gelinkt aan een wereldgodsdienst die niet als sekte wordt aangemerkt. Die sekte binnen een sekte ronselt nu steeds meer zwakke broeders op zoek naar hun identiteit.

 

‘Van serieus racisme is in Nederland geen sprake, maar Nederland is een welwillend naïef volkje dat zo goed opgevoed is dat ze zelfs iedere schijn van racisme zorgvuldig vermijden’

 

Van serieus racisme is in Nederland geen sprake, ook al zijn er wel een paar racisten en neo-fascisten die zich mengen in discussies over bijvoorbeeld Zwarte Piet. Maar Nederland is een welwillend naïef volkje dat zo goed opgevoed is dat ze zelfs iedere schijn van racisme zorgvuldig vermijden. Vooroordelen zijn er natuurlijk wel, maar dat is niemand aan te rekenen. Zolang de beeldvorming negatief is zullen mensen geneigd zijn deze ellende te vermijden door hun voorkeuren te laten spreken voor de eigen veilige groep.

Respect!

Maar het is zeer naïef om te denken dat als we nog aardiger worden en meteen iedereen met een vreemde naam in dienst nemen het probleem is opgelost. Het is aan de moslimgemeenschap zelf om de negatieve beeldvorming om te buigen en zich solidair en saamhorig op te stellen zoals Aboutaleb, Marcouch en Ali B al doen. Iedereen houdt van ze, behalve hun eigen radicale achterban.

 

‘Het gaat ze om respect en verder moet je je bek houden. Dit gedrag begint al op de basisschool en wordt verder uitgebouwd op straat’

 

Het punt dat ik wil maken is dat deze radicale jongeren alle kans hebben om het land waar ze geboren zijn te omarmen en de waarden die in dit land ingebakken zitten eigen te maken, zonder voorbij te hoeven gaan aan hun achtergrond. Op die manier kan iedereen hier zijn plaats veroveren afhankelijk van zijn capaciteiten. Maar het belangrijkste obstakel is dat die jongeren zich meer verbonden voelen met het land en de godsdienst van hun voorouders, ook al spreken ze de taal niet meer en genieten ze daar niet de vrijheden die ze in Nederland wel hebben. Door hun absolute manier van denken is van enige discussie geen sprake. Het gaat ze om respect en verder moet je je bek houden. Dit gedrag begint al op de basisschool en wordt verder uitgebouwd op straat.

Onderwerping

Intrinsiek aan met name de islam is dat geen enkele moslim twijfelt aan zijn geloof. Twijfel aan de profeet, de Koran of Mekka en Jeruzalem als heilige plekken komt eenvoudigweg niet voor bij moslims. Uit angst, maar ook omdat oprechte twijfel geen traditie heeft in de opvoeding, cultuur en geschiedenis. Zodra je twijfelt of deze twijfel uit zou spreken ben je een afvallige en word je op zijn minst verstoten. Wat dat betreft is het christendom verder in haar ontwikkeling, wat tegelijkertijd ook een gevaar voor het voortbestaan van die godsdienst is. De islam is nog puur en onbedorven. Er zijn natuurlijk wel verschillende stromingen die elkaar naar het leven staan, maar twijfel hebben ze geen van allen, ook niet als ze alcohol drinken of foute seks bedrijven.

Je kunt heel eenvoudig de proef op de som nemen door aan willekeurige moslims te vragen of ze ooit wel eens aan de heilige schrift of de profeet twijfelen. Ze zullen zeggen dat islam liefde is (iedereen weet inmiddels dat het woord ‘islam’ onderwerping oftewel ‘submission‘ betekent) en dat ze geweld afwijzen. Maar twijfelen deze ‘gematigde’ moslims ooit aan hun geloof? Het antwoord is nee. Hierdoor wordt het al lastig om de grondwet, de vrijheid van meningsuiting, homo’s en ongelovigen te accepteren, laat staan om deze wetten boven de Koran of de sharia te stellen.

 

‘Moslims hebben überhaupt niets met schuld of schuldgevoelens. Zij hebben een schaamtecultuur. Zodra je kritiek uit ontstaat er geen discussie en consensus, maar strijd en ontkenning’

 

Als je dan ook nog het gevoel hebt niet begrepen of geaccepteerd te worden, je kansen niet pakt of jezelf beperkt in je ontwikkeling omdat je de islam en het uitdragen daarvan belangrijker vindt, ben je al hard op weg om je eigen werkelijkheid (lees ‘kalifaat’) te creëren.

Schuld van het Westen

Het heeft weinig zin en zorgt ook voor extra spanningen om de autochtone bevolking van racisme te betichten en in feite de schuld te geven van deze ontwikkelingen. Dat geldt ook voor de school shooters in de VS of Breivik in Noorwegen. Het zijn gestoorde individuen die een daad stellen. De radicale islam is daarentegen een instituut geworden waarop volgens de Kneister van het CDA het oorlogsrecht van toepassing is. (Kneister is de boze huiself in de Harry Potter-films en heeft Harry Potter opgevolgd als leider van het CDA).

Feit is dat bedrijven en overheden in de jaren ’60 en ’70 massaal op zoek waren naar goedkope arbeidskrachten. Na de Italianen en Spanjaarden werden dat ongeletterde Turken en Marokkanen van het platteland. Zij kwamen hier uit economische overwegingen, maar voelden zich niet thuis. Diezelfde bedrijven en overheden lieten die mensen verder aan hun lot over. Ze gingen niet meer terug, kregen een paspoort en uiteraard dezelfde rechten als ieder ander. Ze deden er alleen niets mee. Lieten alles voor wat het was en hielden vast aan hun oude tradities en geloof. Op die manier werden hun kinderen ook opgevoed.

Tegelijkertijd werden deze kinderen blootgesteld aan een ingewikkelde moderne maatschappij met vele verlokkingen. Om daarin opgenomen te worden moet je natuurlijk deel uit willen maken van die maatschappij om de kansen die je geboden worden te benutten. Maar hoe verhoudt zich dat tot je afkomst en opvoeding en de vernedering van je ouders?

 

‘Ik ben ervan overtuigd dat de Partij voor de Vrijheid iedereen direct alle verworven vrijheden zal ontnemen en andersdenkenden als staatsgevaarlijk aan zal merken. In feite staat de PVV alleen voor de vrijheid van Wilders zelf en Dion Graus’

 

Buurtbewoners van grote groepen gastarbeiders voelden zich niet meer thuis in hun buurten. Janmaat was de eerste die er in de jaren ’80 over durfde te beginnen en werd uiteindelijk het zwijgen opgelegd door de rechter. Radicale anti-fascismegroeperingen bliezen ongestraft de benen van zijn vrouw eraf. Toen was het niet alleen zo dat Nederland welwillend was, nee, we streden voor minderheden en kwamen met geweld voor hen op. Janmaat was een lachwekkend figuur in de marge die kapot gemaakt werd. Hij geloofde trouwens wel echt in ‘rassenscheiding’ en dat elk volk in zijn eigen land moest blijven wonen, omdat er anders problemen zouden ontstaan. Hij werd zelf geplaagd door een Surinaamse schoonzoon meen ik me te herinneren.

Anti-fascismekramp

Belast door onze vaderlandse geschiedenis is het vrij logisch dat we in de anti-fascismekramp schieten zodra iemand kritiek op een minderheid uit en andere wetgeving voorstelt wat indruist tegen het gelijkheidsprincipe. We lijden allemaal aan het Tweede Wereldoorlog trauma aangezien bijna alle joden zijn weggevoerd en vergast. Mede mogelijk gemaakt door overijverige ambtenaren die zorgvuldig alle joden uit de basisadministratie zeefden, zodat de nazi’s niet zoveel werk hadden om uit te zoeken wie ze moesten hebben. Dit nooit meer denkt iedereen nu. En terecht want het is nog steeds de meest afschuwelijke en extreme vorm van geïndustrialiseerde vernietiging van mensen op grond van een bepaalde achtergrond.

Moslims dragen deze schuldenlast niet. Zij hebben überhaupt niets met schuld of schuldgevoelens. Zij hebben een schaamtecultuur. Zodra je kritiek uit ontstaat er geen discussie en consensus, maar strijd en ontkenning. Nederlanders laten zich snel een schuldgevoel aanpraten, ze zijn allemaal zondig, voor moslims is het over het algemeen veel belangrijker dat ze geen gezichtsverlies lijden.

Wilders zal dus nooit een poot aan de grond krijgen met zijn segregatie- en deportatie-politiek en verbod op één bepaalde godsdienst. En gelukkig maar, want ik ben ervan overtuigd dat de Partij voor de Vrijheid iedereen direct alle verworven vrijheden zal ontnemen en andersdenkenden als staatsgevaarlijk aan zal merken. Dat zie je nu al binnen die partij zelf gebeuren. In feite staat de PVV alleen voor de vrijheid van Wilders zelf en Dion Graus.

Wat dat betreft is Wilders ook geen liefhebber van satire en geen Theo. Hij wordt mede gefinancierd door joods orthodoxe organisaties en heeft een duidelijke agenda waar we niks mee opschieten. We willen helemaal geen oorlog, we willen rust.

Absoluut geloof

Helaas geven feiten als criminele statistieken, alle terroristen die moslim zijn (niet alle moslims zijn terroristen), zijn permanente bewaking en de onwil om toe te geven dat er ernstige problemen zijn, hem gelijk. Hij maakt gehakt van de tandeloze politiek en doet dat met humor. Niet zo vilein en fijnzinnig als Fortuyn dat deed, maar ik schiet toch regelmatig in de lach. Door jarenlang aan te modderen en de feiten te bagatelliseren uit anti-racistische overwegingen zijn serieuze antwoorden op deze problematiek nooit aan bod gekomen. Dat is het gat waar Wilders in springt. Hoe groot is de rol van de autochtone Nederlanders in dit probleem en in hoeverre heeft deze radicalisering met de islam zelf of de traditie en de opvoeding van moslims te maken? Het is nu een beetje laat om daarover langlopende en diepgravende studies en rapporten op te laten stellen, maar om je vijand te vernietigen moet je hem ook leren kennen.

De werkelijke vijand is het absolute geloof in een godsdienst of leider. ‘Absoluut’ betekent dat er geen ruimte is voor twijfel, laat staan kritiek of satire. In dit geval mag een heilig figuur niet eens afgebeeld worden. Niet dat de profeet eruit zag zoals in de cartoons (geen hond die het weet), maar zodra je zijn naam eronder zet zit je al fout. Dat de één vatbaarder is voor deze manier van denken dan de ander is duidelijk. Dat er omstandigheden aan te wijzen zijn waarin dit soort ideeën gedijen en postvatten is ook duidelijk. Dat er externe factoren meespelen en aangegrepen worden zoals oorlogen elders is ook een feit. Maar laten we nou eens ophouden met de schuld van radicalisering van anderen bij ons zelf te leggen. Daar schieten we niks mee op, omdat het daardoor niet verdwijnt. Het is een bizarre samenloop van de hier boven genoemde factoren die niemand had kunnen voorzien. Ook Janmaat en Nostradamus niet.

 

‘Niet te veel respect tonen voor de traditie en cultuur van jonge moslimpjes en hun ouders, maar leren te discussiëren, te relativeren, aan introspectie en zelfspot te doen en vragen te stellen’

 

Het westen is nu helaas in oorlog met niet erkende imaginaire kalifaten in het Midden Oosten en Afrika. Wie had dat gedacht? Ik heb zelfs Wilders daar nooit over gehoord. We zullen verbonden moeten smeden om dit kwaad met wortel en tak uit te roeien. Wat moeten we anders?

Geen politiek vanuit geloofsovertuiging

Misschien moeten we ook van die lijnen af die we recht door de woestijn hebben getrokken. Laten we in Nederland al in een vroeg stadium duidelijk maken wat vrijheid inhoudt. In buurthuizen, opvangcentra en kleuterscholen. Niet te veel respect tonen voor de traditie en cultuur van jonge moslimpjes en hun ouders, maar leren te discussiëren, te relativeren, aan introspectie en zelfspot te doen en vragen te stellen. Niet te veel ruimte dus voor totalitaire opvattingen, superieure volkeren, leiders of geloof, maar schaamteloos ons systeem promoten ten opzichte van de indoctrinatie van totalitaire systemen.

Daar hoort bij dat er geen onderwijs gegeven kan worden gebaseerd op religie. Oud CDA-minister van onderwijs, Maria van der Hoeven, kwam een keer aanzetten met het onzalige idee om creationisme naast de evolutietheorie te onderwijzen, omdat het om twee onbewezen opvattingen zou gaan. Er kan dus geen politiek bedreven worden vanuit een geloofsovertuiging.

De universele rechten van de mens en de daarbij horende vrijheden, inclusief geloofsvrijheid, zijn opgesteld door mensen voor mensen. Er is geen fictief opperwezen aan te pas gekomen. Deze rechten kunnen alleen gewaarborgd worden in een democratisch systeem voor iedereen. Omdat dit idee niet absoluut is maar constant verbeterd kan worden door kritiek te leveren, past het zichzelf continue aan.

Democratie

Dat is ook de essentie van wetenschap. Een goede theorie wordt altijd verworpen door een betere theorie. Daar moet bewijs voor geleverd worden. Bij een religie worden geen vragen gesteld omdat je de antwoorden al weet, die staan vast. In een democratisch systeem mag iedereen zijn geaardheid (alleen volwassenen onder elkaar), opvatting of geloof belijden. Dat valt in andere systemen niet te waarborgen.

Daarom is democratie het hoogst haalbare systeem om in relatieve vrijheid te kunnen leven, zelfs voor de gelovigen in kwestie. De zwaksten worden juist beschermd. Hier geldt niet het recht van de sterkste. Hoe gebrekkig democratie ook is (ik heb er persoonlijk geen geduld voor) en hoe het ook ten prooi valt aan belangen van rijken en multinationals, toch is er sinds de Grieken geen beter leefsysteem ontwikkeld. Dat mag ook wel eens gezegd worden.

 

Paul Jan van de Wint is ex-programmamaker. Muntzvandewindt.com.

 

Lees ook: Ik ben Theo.