Bladen

Blendle sluit deals met The New York Times, The Wall Street Journal & The Washington Post

12-03-2015 14:06

De Nederlandse startup Blendle heeft vandaag drie gigantische deals afgerond. De belangrijkste kranten van Amerika – The New York Times, The Wall Street Journal en The Washington Post – geven het bedrijf een wereldwijde licentie voor het verkopen van hun artikelen. De kranten zullen op korte termijn al toegankelijk worden voor Nederlandse gebruikers. Later dit jaar volgt een internationale versie.

“We zijn erg enthousiast dat The Wall Street Journal beschikbaar wordt in Blendle”, zegt Katie Vanneck-Smith, global managing director van Dow Jones. “Het is een geweldige toevoeging op onze eigen abonnementen. We geven consumenten een extra keuze: een volledig lidmaatschap of betalen per artikel.”

“We zijn blij dat we een van de eerste Amerikaanse mediabedrijven zijn die onderdeel zijn van Blendle’s internationale uitrol”, zegt Steve Hills, president en general manager van The Washington Post, eigendom van Amazon-oprichter Jeff Bezos. “The Washington Post bereikt wereldwijd steeds meer mensen, en via Blendle zullen nóg meer mensen van onze journalistiek kunnen genieten.”

Blendle-oprichter Alexander Klöpping is vanzelfsprekend blij. “Het is een ongelooflijke eer dat we mogen werken met drie van de belangrijkste kranten ter wereld.”

Blendle lanceerde tien maanden geleden zijn Nederlandse versie en heeft inmiddels 225.000 gebruikers. De webkiosk stelt gebruikers in staat een klein bedrag voor een artikel te betalen, in plaats van de hele krant of het hele tijdschrift te moeten kopen. Als een artikel tegenvalt krijgt de koper zijn geld terug.

Eind vorig jaar investeerden The New York Times en de Duitse uitgeverij Axel Springer 3 miljoen euro in het bedrijf.