Achtergrond

5 vragen en antwoorden over de verkoop van Talpa

13-03-2015 16:18

John de Mol verkocht gisteren Talpa aan het Engelse ITV voor 500 miljoen euro, een bedrag dat kan oplopen tot 1,1 miljard over acht jaar. Thomas Notermans, al jaren woordvoerder van John de Mol, Endemol en Talpa, beantwoordt vijf vragen over de deal.

 

In hoeverre heeft het succes van The Voice een rol gespeeld in de deal met ITV?
“The Voice wordt in 180 landen uitgezonden waarvan er 58 verschillende producties zijn want bijvoorbeeld de Arabische versie is in 23 landen te zien. Op basis van The Voice zijn er natuurlijk allerlei meerjarige contracten met sponsors, zenders en co-producenten gesloten die een bepaalde waarde vertegenwoordigen. Bovendien is de manier waarop het programma is ontwikkeld en uitgerold een voorbeeld voor wereldwijd entertainment produceren. Maar we maken veel meer producties dan alleen The Voice. Het gaat ITV er vooral om dat het de productie van entertainment toevoegt aan de bestaande portefeuille. Dat is iets heel anders dan het produceren van Engelstalig drama – wat ze daar al heel goed doen. Dat is gemakkelijker over de hele wereld te distribueren, je hoeft het alleen maar te ondertitelen of nasynchroniseren. Dat erkennen financieel specialisten ook want de beurswaarde van ITV is na de deal flink gestegen.”

 

Zit er niet een contradictie tussen de wens van De Mol om te focussen op creativiteit terwijl het bedrijf nu alleen maar groter wordt?
“John is niet zo van het gekke dingen bedenken met de pizzadoos op tafel, maar het gaat erom dat hij het organiseren van creativiteit leuk vindt en goed beheerst. Dus hoe bedenk je iets bijzonders en voer je dat vervolgens op een bijzondere manier uit? Hij heeft gewoon niet zo veel met het onderhandelen over de loonsverhoging voor de werknemers of de discussie over welk nieuw softwarepakket de boekhouding nodig heeft. Hoe belangrijk dat ook is. Er is dus afgesproken dat hij de leiding krijgt over het creatieve gedeelte van het bedrijf waardoor hij zich volledig kan focussen op het gedeelte waar hij goed in is.”

 

Wat is het verschil met de Endemol-deal met Telefonica in 2000 voor 5,5 miljard euro? Daar zou De Mol ook actief blijven in het bedrijf, maar dat werd geen succes.
“Dat was een telefoonbedrijf en geen tv-maker zoals ITV. Bovendien was destijds de afspraak gemaakt dat De Mol bestuursvoorzitter zou blijven waardoor hij alleen nog in het Hilversumse pand zat en geen enkele studio meer zag. Ook kwam daar na een tijdje een nieuwe baas uit de tabaksindustrie die het maar een slechte deal vond waardoor het hommeles werd tussen de Nederlanders en Spanjaarden. Nu is het duidelijk dat John een soort Chief Creative Officer wordt.”

 

Is Van Velzen rijk geworden van deze deal als bedenker van het stoelen omdraaien voor The Voice?
“Ik zeg niks over personen, maar alle externe partijen die hebben meegedacht aan The Voice delen mee in de exploitatie van het format. Maar dat heeft niks met de verkoop te maken aan ITV want John de Mol is voor 100 procent eigenaar van Talpa.”

 

Wat is nu écht de doorslaggevende reden dat De Mol Talpa verkoopt?
“In ieder geval ging het niet op de manier die ik in het AD heb gelezen. Dus dat hij in het ziekenhuis lag en dacht: nu moet ik het snel gaan verkopen. Bij wijze van spreken had hij tien jaar geleden al kunnen bedenken dat het nu – rond zijn 60e – een goed moment voor verkoop zou zijn, ervan uitgaand natuurlijk dat er iets te verkopen zou zijn. Bovendien is zo’n verkoopproces iets van de lange adem. Neem daar gerust maar een jaar voor. John zei het zelf al tijdens de persconferentie: als je zestig bent dan ben je nog een asset, maar als je vijf jaar verder bent dan kun je wel eens een liability zijn bij een overname.”