Mensen met een Mening: maandageditie

13-04-2015 19:30

Journalistiek 2015: Schrijf de vertolker van een politiek tegengeluid kapot EN WIN EEN PRIJS! pic.twitter.com/es6xpiVNlx

— Bart (@BartNijman) April 13, 2015

Geenstijl’s Bart Nijman vindt de prijs voor de columnreeks van de Brit Nick Cohen maar niets. Cohen schreef over de politicus Nigel Farage en over de media die de man een podium bieden, onder de naam The Cowardice of Nigel Farage voor de krant The Observer, en werd daarvoor onderscheiden met de Europese Persprijs.

 

Bij acteurs gebeurt dat toch zelden. Wat mij betreft komt daar snel verandering in.”

Actrice Anna Raadsveld (?) pleit in het AD voor meer naakte mannen in films. Niet zodat Raadsveld thuis van haar stoel kan glijden, maar vooral vanwege het feit dat je nou eenmaal niet vaak genoeg het woord ’emancipatie’ van de daken kunt schreeuwen. Vrouwen moeten vaker naakt dan mannen en dat is niet eerlijk, vindt Raadsveld.

 

“Ik ben nog steeds heel ambitieus en loop te stuiteren als ik een leuk programma mag doen. Maar ja, als de kijker vindt dat ik een oude, dikke kop heb gekregen en maar eens moet stoppen, kan ik me nog zo flitsend en fruitig voelen, maar dan is het gewoon klaar.”

Jochem van Gelder in TROS Kompas over Jochem van Gelder.

 

Een helm is belangrijk, weet ook de politie Haarlemmermeer. Waarom de dienders nu op zoek zijn naar de man, terwijl hij toch netjes voldeed aan zijn helmplicht, is niet bekend.

 

TPO-columniste dr. Linda Duits verkeert in de veronderstelling dat het College van Bestuur van de Universiteit van Amsterdam direct de politie aanstuurt.

“Het College van Bestuur blunderde door de ontruiming van het Maagdenhuis voor het wetenschapsfestival, waarna de bezetters vrijwillig zouden vertrekken.”

Meer dan 175 UvA-hoogleraren en -medewerkers in NRC Handelsblad.

 

Míjn struikelmoment was een gedicht dat hij in 2012 in de Süddeutsche Zeitung publiceerde: ‘Was gesagt werden muss’. Het is ouderwetse tendensliteratuur – een genre te min voor een schrijver van Grass’ formaat – waarin gesteld wordt dat Israël geen Duitse onderzeeërs meer mag kopen. Want ‘de atoommacht Israël’ bedreigt daarmee weldra het arme Iran. Schrijnend hoe het Duitse naoorlogse schuldgevoel (dat resulteerde in politiek-correcte literatuur) in dit gedicht furieus omslaat: Grass nazificeert Israël.

Jeroen Vullings staat in Vrij Nederland ook stil bij de dood van Günther Grass.