Leven

Mans’ Brulding: Royal Enfield Café Racer

12-09-2015 16:00

1RoyalEnfieldCRc
 

Wisten ze in Japan al iets oogverblindends te maken van vooroorlogse platte Duitse basistechniek, in India toverden ze nog wat eenvoudigers om tot iets waar je net naar binnen gewenkte vluchtelingen voor uit het hiervoor bewoonbaar gemaakte schuurtje schopt. Soms is iets meer dan de som van z’n onderdelen. Nu zitten er van nature al geen overvloed aan onderdelen in een standaard nogal suffe Royal Enfield Bullet, maar toen ze bij Rajputana Custom Motorcycles klaar waren, waren het er nog minder. Met lijnen in huis om voor te ontruimen.

Voor de pk’s hoeven ze niet te vertrekken. Het in India voortlevende Royal Enfield heeft als sterkste krachtbron een 535 cc eencilinder in het assortiment, dat 29.1 pk bij 5100 tpm levert. Rajputana doet echter niet uit de doeken welk Enfield motorblok ze gebruikten, en of daar iets meer aan ontfutseld is, maar al was het het dubbele geworden. Wat is 60 pk tegenwoordig nog?

1RoyalEnfieldCRb 1RoyalEnfieldCRa

 

Voor het geluid zet je evenmin uit, want laten we eerlijk zijn, zo’n plof-plof eencilinder klinkt niet. Al komt er 160 pk uit. Nou, een dergelijk ongetwijfeld bruut geluid heeft misschien wel wat. 29.1 makke pk niet. Ook niet met een open pijp.

Dus moet het smoelen. En dat doet het.

 

Royal Enfield’s eigen Café Racer, de Continental GT
1RoyalenfieldMadrass

 

Foto’s: www.royalenfield.com en www.rajputanacustoms.com via www.caferacerpasion.com waar meer ontruimingsgevaar.