Nieuws

Bloggers maken sluikreclame en dat mag niet van een volstrekt machteloze commissie

Veel bloggers overtreden de regels voor reclame op sociale media. Dat schrijft Trouw op basis van eigen onderzoek. Blogs moeten artikelen waarvoor is betaald herkenbaar maken door woorden als ‘ad’, ‘advertorial’ of ‘sponsored story’ boven aan het verhaal te zetten, maar dat gebeurt vaak niet.

De zogeheten reclamecode sociale media is sinds vorig jaar van kracht.

De krant bezocht populaire blogs en onlinemagazines en nam contact op met dertig bedrijven waarover op die sites artikelen staan. Achttien bedrijven gaven direct toe dat ze betaald hadden. Het gaat om een paar tientjes tot vele honderden euro’s.

De Reclame Code Commissie is verbaasd dat Trouw zo eenvoudig zo veel overtreders vond. Tot dusver was nog geen enkele blogger of bedrijf op de vingers getikt.

Anp/TPO

Lees ook

Laatste nieuws

Nieuws

EU en China worden lid van nieuwe coalitie rond emissiehandel

Binnenland

Dodelijk slachtoffer schietincident met politie is 30-jarige man

Politie Nederland
Binnenland

Drie verdachten van explosie in Antwerpen opgepakt in Nederland

Buitenland

Vakantiegangers Thailand riskeren boete voor biertje in de middag