Porsche-topmannen vandaag voor het hekje

22-10-2015 15:56

Niet alles draait om Dieselgate bij het Volkswagen-concern. Porsche, dat een belang van bijna 35 procent in de Volkswagen Group heeft, heeft ook nog eigen problemen. En die hebben niet met uitstoot-, maar met marktmanipulatie te maken.

VW waardevolste bedrijf ter wereld

In 2008 probeerde Porsche, onder leiding van ceo Wendelin Wiedeking en cfo Holger Härter Volkswagen over te nemen. Het zou een spectaculaire vijandige overname moeten worden. Maar het snode plan faalde bunkerhard.

Wat gebeurde er? Vrijwel uit het niets kondigde Porsche in 2008 aan dat het effectief 74,1 procent van Volkswagen in handen had, zowel door aandelen als door opties. Bij 75 procent zou Porsche volgens de Duitse wet Volkswagen controleren – en dat was precies de bedoeling. Het Volkswagen-aandeel ging door het dak; door de enorme koersstijging was Volkswagen korte tijd zelfs het meest waardevolle bedrijf ter wereld.

En toen kwam de financiële crisis. De leningen die Porsche nodig had, werden niet meer verstrekt, de aanval ging gruwelijk mis, Porsche ging door de pomp en moest zelfs deels gered worden door Volkswagen. Het punt is nu dat de sportwagenmaker steeds ontkend had interesse in Volkswagen te hebben. Voordat het nieuws van de overname naar buiten kwam, hadden massa’s hedgefunds dan ook gegokt op een koersval van het aandeel Volkwagen. Niet zozeer vanwege een gebrek aan interesse bij Porsche, maar omdat de automarkt in het slop raakte en ze verwachtten dat VW daardoor klappen zou krijgen. Ze gingen en masse short op het aandeel.

Vijf miljard schadevergoeding

Maar Porsche bleek dus wel interesse te hebben met de enorme prijsstijging tot gevolg. Zij die short gingen, verwachtten een koersdaling en zouden door die short-posities binnenlopen. Nu het tegendeel gebeurde, verloren ze door hun speculatie in twee dagen vijftien miljard euro. En deze partijen klagen Porsche nu aan voor marktmanipulatie, want, zo zeggen ze, als Porsche niet had verzwegen te willen overnemen, waren zij niet short gegaan. Porsche, zo stellen ze, heeft de markt proberen te manipuleren en mocht niet zwijgen over zijn plannen. Ze eisen vijf miljard euro schadevergoeding. Deskundigen denken dat er een dikke kans is dat Wiedeking en Härter vrijuit gaan.