Media & TV

Alexander Kløpping kondigt Blendle USA-versie aan

09-12-2015 23:00

PERSBERICHT

De Nederlandse startup Blendle lanceert begin volgend jaar zijn Amerikaanse versie. Dat heeft oprichter Alexander Klöpping aangekondigd tijdens IGNITION, een van de belangrijkste mediacongressen van Amerika.

Blendle ging vorig jaar van start in Nederland. Op blendle.com kunnen lezers simpel hele kranten en tijdschriften kopen, maar ook alleen een los artikel als ze niet geïnteresseerd zijn in de hele publicatie. Het bleek een gat in de markt: inmiddels hebben al meer dan 500.000 Nederlanders een account op de site. Door de goede start wist het bedrijf een investering van 3 miljoen euro op te halen bij The New York Times en de Duitse mediareus Axel Springer. Mede dankzij die investering kon Blendle drie maanden geleden van start in Duitsland en groeide het bedrijf tot 70 werknemers. Nu volgt dus de Amerikaanse versie.

Klöpping: “In onze Nederlandse en Duitse versies kun je al een paar Amerikaanse toptitels lezen, zoals The New York Times, The Washington Post en The Wall Street Journal, maar we willen pas echt in een land lanceren als we nog veel meer fantastische kranten en tijdschriften hebben. Die hebben we nu.”
De volledige lijst wordt bekendgemaakt zodra de Amerikaanse betaversie begin volgend jaar van start gaat. Amerikanen kunnen zich vanaf vandaag aanmelden voor die testversie.

In de Amerikaanse pers werd Blendle al lovend onthaald. “Deze manier zou wel eens de toekomst van online journalistiek kunnen zijn”, schreef The Economist. Volgens Quartz doet Blendle door de “indrukwekkende” aandacht voor details en de eenvoud denken aan een Apple-product. Fox News Business noemt Blendle “een app die betalen voor journalistiek opnieuw heeft uitgevonden”.

“Het is fantastisch dat Amerikanen nu al zo positief over ons zijn”, zegt Klöpping. “Ook de kranten en tijdschriften: veel van hen doen niet mee aan initiatieven van Google, Apple of Facebook, maar willen met ons in zee. We hebben er heel veel zin in.”

/PERSBERICHT