Bonusquote: marketingbullshitlingo, een kunst op zich

18-12-2015 12:19

“Anticipeer op Yuccies, Fitgirls en Instakids die graag zelf de hand aan het roer houden. Vliegensvlug vloggen, ketens kraken en terug naar de inhoud. We gaan echt warmte en menselijkheid toevoegen aan alle technologie. Het blijft een mash-up world. We gaan verder en dieper… we halen de content overal vandaan. We hebben zin in positiviteit. Vooral om ‘grip’ krijgen. ‘Niet als afkorting, het woord zelf: houvast en dus betekenis in een wereld die verder nogal zielloos overkomt. Bij zaken waar we zekerheid aan durven ontlenen, die we kunnen vastpakken: echte ontmoetingen, het delen van voedsel en spullen, ambachtelijkheid. De beschikbaarheid van wifi staat onder jongeren sinds kort bovenaan de Piramide van Maslov. Tip: adblockers op die mobieltjes omzeil je met relevante branded content. DAG > NACHT > 24/7: alcoholvrije ontbijtcocktail wordt de hele dag door gedronken, Sunday Roasts idem dito genoten, hele dag ontbijten, pannenkoekjes eten alsmede groentenijs en yoghurt met wortel; Breakfast Raves in opkomst, huevos rancheros ook bij het diner. De trend ‘healthy hedonism‘: de balans tussen gezond leven en extreem genieten. ‘Ofwel in het weekend naar een club en afterparty en door de week bootcampen, sapjes, quinoa salade, yoga en mindfulness. Ondanks ‘swipe-moeheid’ worden taboes geslecht. Iris Weges (25), master in gender en ethnicity aan de Universiteit van Utrecht en gespecialiseerd in seksualiteit, voorspelt hormoonvrije anticonceptie, non-monogamie en meer onbezorgde seks. Yuccie met ‘oncie’, rappers in jurk met ronde bril. De opkomst van kids als ‘little big influencers’. Iris Weges signaleert steeds meer ‘genderbending’ in uitgaansleven en op podia. Lekker zittende straatpakken in stoere kleuren en opvallend goede designs voor jonge grootstedelijke vrijdenkers. De Yuccie (young urban creative), de old rural creatives, de Slashie (iemand die heel veel functies combineert), de Fitgirl/Foodie (bewuste eter), het Instakind (vanaf geboorte Instagram-roem), de Blije Filosoof (jonge denkers die cool zijn), de Trouweloze Tinderaar (gebonden maar toch jagende types), de Testosteronintellectueel (hoog opgeleide sportievelingen) en de Proto-Hipster: iemand die al hipster was voordat hipsters cool werden. Brillen worden in 2016 Lennoniaans rond. De definitieve omslag naar belevingsuitgaan. Meldt qua festivalfood in 2016 vast te houden aan biologisch en zoetigheid te gaan begrenzen: ‘komend jaar gaan we ook naar geen suiker.’ ‘Ik voorspel in de opkomst van hippe wellness-focused festivals als bijvoorbeeld Fare Healthy. Een herwaardering voor de langere termijn als het gaat om werk. KPI’s zijn uit de tijd. Liever bevragen we elkaar wat we bij denken te dragen aan de continuïteit van de organisatie. Stilstand is vooruitgang. Bedrijven komen op adem met een deadlineloze stiltedag. Zo creëren we nieuwe Grip. De toekomst komt in golven, we creëren ze zelf.”

 

Niets zo grappig als het bullshitlingo van marketeers. Vooral als ze gaan ‘voorspellen’ (dan heten ze trouwens ‘trendwatchers’, wat zo ongeveer hetzelfde is als ‘fantasten’). Als je dan die instantbullshitgeneratorteksten achter elkaar plakt krijg je bovenstaande LOL. Wat dan haast weer letterkundige kunst op zich is. Als dat geen subsidie waard is!

Wist u trouwens al dat er zoiets bestaat als een masterstudie gender en ethnicity? Bij dezen.