Recensie: Black – Magische liefde tussen bendeleden

16-01-2016 17:34

Harde muziek, met tussendoor een gemoffeld, bijna ritmisch gegil van een jonge vrouw. Door de ruitjes van gaashek is eigenlijk niet goed te zien waar we naar kijken. De scène is volledig onscherp. Maar wel zien we dierlijke bewegingen, van meerdere duistere figuren. Je vraagt je af: kijk ik hier naar een groepsverkrachting? Met deze openingsscène in het achterhoofd betreden we de wereld van jeugdbendes in Brussel.

Machismo

Het was de bedoeling een update te maken van Romeo en Julia, maar hoe actueel het werd was niet te voorzien. 1080, zo heet de Marokkaanse bende uit Molembeek. Ja, de wijk die nu heel vaak in het nieuws is. Hier komt onze moderne Romeo vandaan. Marwan (Aboubakr Bensaihi) is eigenlijk nog niet veel meer dan een straatschoffie dat als tiener iets verder over de schreef gaat. Hij valt voor Mavela (Martha Canga Antonio), de jongste aanwas van de rivaliserende Black Bronx-bende uit de wijk Matongé.

Jihadi’s zijn nergens te bekennen. Het straatleven zelf staat centraal in Black. Er wordt een gruizig beeld geschapen. Te reëel voor sommige kijkers. De machismo van jonge mannen bepaalt de wetten van deze betonnen jungle. Dat gaat gepaard met veel testosteron, vrouwonvriendelijkheid en geweld.

Magie

Na dat eerste shot begint de film nog vrij speels. Marwan mept een ruit in, grijpt een handtasje en rent. Nadat hij een achtervolger heeft afgeschud, stapt hij lachend bij zijn oudere broer in de auto. Tijd om te shoppen! Vrolijk lopen ze met volgeladen tassen, wanneer ze worden gepakt door de flikken.

Op het bureau ontmoet de reljongere zijn nieuwe liefde. Mavela is gearresteerd voor winkeldiefstal, een toelatingsritueel voor haar bende. De vonk slaat niet zomaar een beetje over, er hangt magie in de lucht. En dat terwijl er geen enkele poging lijkt gedaan om deze samenkomst te stileren. Dit is puur de verdienste van het rauwe acteerwerk van deze twee van straat geplukte jongeren. De film stond of viel bij de geloofwaardigheid van hun liefde. Nou, hij staat. Volledig. En de film is prachtig gestileerd op plekken waar dit wel functioneel is.

Mores

De verboden liefde tussen Marwan en Mavela dient als het contrast met de gruwelijke realiteit van hun leefwereld. Hij valt zo volledig voor haar, dat er tussen hen een gelijkwaardige relatie ontstaat. De bendes, en vooral de Black Bronx, houden er een volslagen andere mores op na. Vrouwen doen wat mannen willen. Zo niet, dan scheld je ze uit voor lelijk wijf, of erger. De beste manier om vrouwen te straffen is groepsverkrachting en naar dat ultieme middel wordt meer dan eens gegrepen in de loop van Black.

Toen de film in Brussel uitkwam, braken er relletjes uit. Niet – zoals werd gevreesd – tussen echte bendes. Het kwam doordat geweigerde jongeren van onder de 16 toch de zaal in waren geslopen, en niet wilden wijken voor betalende klanten. Black is een film die een divers publiek aanspreekt. Liefhebbers van filmhuis en mensen die daar anders nooit komen. Knap gedaan!