Marketing

Goed nieuws! Nederlanders steeds minder geterroriseerd met ‘ludieke acties’

08-08-2016 13:05

Hoera! Steeds minder Nederlanders zijn het slachtoffer van ‘ludieke’ acties, zo blijkt uit onderzoek van een intens vervelende ludieke startup waarvan we de naam voor straf niet gaan noemen. Dit omdat, en het staat er echt, ludieke acties makkelijk verward kunnen worden met terrorisme. Uit het persbericht:

De afgelopen 12 maanden zijn er 25% minder berichten gepubliceerd over ludieke acties ten opzichte van de 12 maanden ervoor”, aldus Stomme Millennial, oprichter van Een Stom Bedrijf. Het is onbekend waarom organisaties minder met dit soort acties komen, maar de start-up vermoedt dat het te maken heeft met de terreurdreiging. Bedrijven zijn vooral huiverig geworden om acties te organiseren waar voorwerpen worden verstopt, uit onzekerheid hoe het Nederlandse publiek er op reageert. Bij het zien van een onbeheerd voorwerp kan tegenwoordig al snel het vermoeden ontstaan dat het om een explosief gaat.

Voordeel van terreur

Hierbij ontdekken wij dus een uniek, maar zeer groot voordeel van terreur. Wij praten terreur niet goed, maar we zijn ook niet blind voor de positieve bij-effecten er van. Er zijn dus minder vervelende hipsters met marcom-opleiding die allemaal hetzelfde ‘ludieke’ plan opdoen voor ‘guerilla’marketing.

Maar laten we niet te vroeg juichen, het hele punt van de ludieke startup is dus om van Nederland weer het kalifaat van het ludiekisme te maken, met sleeper cells die ieder moment kunnen toeslaan met oubollige, veilige, brave, VARA-jakhalzen-tegendraadse, Arjan Ludiekbach-goedgekeurde reclametumoren op ludieke grondslag.

Nederland is in vergelijking met omringende landen altijd koploper geweest in het organiseren van ludieke acties. Het bedrijf wil hiermee laten zien dat het organiseren van dit soort acties nog steeds kan in de huidige tijdsgeest. “Mits je het maar zeer zorgvuldig voorbereidt en uitvoert” aldus Stomme Millennial. Het bedrijf vindt dat Nederlanders vaker positief verrast mogen worden.

Ludiek tegen terreur

Nee. Ga. Weg. Ludieke acties zijn als een flashmob: al sinds 1998 niet meer origineel, alleen VIVA-lezeressen en die ene oom die kettingmails doorstuurt over Roemeense autodieven die jonge vrouwen hypnotiseren bij benzinestations vinden het leuk en zelfs de sufste PRtrutjes vinden ‘viral’ geen buzzword meer. Enfin, het Stomme Bedrijf gaat dus ludiek presentjes weggeven:

Het budget van de start-up is beperkt en daarom roept De Stomme Startup meer organisaties op haar voorbeeld te volgen. Het bedrijf hoopt hiermee dat er vaker een signaal afgegeven wordt dat we in een vrij land leven waar ruimte is voor dit soort acties.

Echt, positieve marketing met ludieke dingen en tegen terreur, want we zijn een vrij land waar holle commercie gewoon altijd, overal in ons bestaan aan ons mag worden opgedrongen door montere confetti-jongeren. Ofzo. Dit is dus precies wat de terroristen willen: wij gaan spontaan verlangen naar een sterkere associatie tussen terreur en ‘ludieke acties’.