Media & TV

Weer nieuw dieptepunt voor 3FM: Serious Request brengt slechts 1.308.889 euro op

24-12-2018 23:22

Een uitzinnige menigte 3FM-luisteraars (allemaal) heeft zich op het Museumplein verzameld voor de einduitslag van Serious Request 2018. Museumplein @ Amsterdam, CC-Foto:Guilhem Vellut, via Flickr. Cropped by TPO.

De staatsradiozender 3FM-actie Serious Request: Lifeline die dinsdag begon, heeft 1.308.889 euro opgebracht voor het Rode Kruis. Dat is maandagavond bekendgemaakt.

Tijdens eerdere edities zaten dj’s in een Glazen Huis, terwijl ze verzoeknummers draaiden en zelf niet aten. Dit jaar was er geen Glazen Huis meer, maar liepen drie dj-duo’s vanuit verschillende vertrekpunten door het land naar Utrecht, onder de noemer De Lifeline. Ze kwamen kerstavond in Utrecht aan.

De opbrengst van de actie gaat ditmaal niet naar één maar naar drie verschillende goede doelen. Dit jaar waren de thema’s: reanimatie in Nederland, bescherming tegen natuurgeweld en noodhulp bij oorlog en conflicten.

Vorig jaar was de opbrengst, met het Glazen Huis in Apeldoorn, 5,3 miljoen euro, de laagste opbrengst in tien jaar tijd.

Staatsradiozender 3FM-zendermanager Sharid Alles zei maandag “ontzettend trots” te zijn. De opbrengst noemde ze “fantastisch” en meer dan ze had verwacht. :Het is een compleet nieuw concept, in een tijd dat staatsradiozender 3FM niet op zijn allersterkst en allergrootst is, dat betekent dat we van ver moeten komen.”

Hoe Serious Request er volgend jaar uit gaat zien, weet Alles nog niet. “Maar het aspect dat wij naar het publiek toe gaan is mij en mijn team ontzettend goed bevallen. Het gevoel dat ik nu heb, zegt dat dit niet de laatste Lifeline is geweest, maar pin me daar nog niet op vast.”

Omdat staatsradiozender 3Fm vrijwel geen luisteraars meer heeft was het dit jaar enorm lastig voldoende geld bij elkaar te bedelen. En dat ondanks een aanhoudende en uiterst hinderlijke propagandacampagne verzorgd door het ANP en msm.

Anp/TPO