Media & TV

Heel Online Commercieel Medialand heeft het zwaar wegens wegrennende adverteerders

02-02-2019 19:54

Volkskrant-columnistes lezen Geenstijl.nl.

Het Amerikaanse mediaconcern Vice Media schrapt 250 banen, oftewel een tiende van zijn personeelsbestand. Daarmee is er opnieuw een grote mediapartij die zich genoodzaakt ziet om in te grijpen in verband met teruglopende advertentie-inkomsten. Onlangs werden er ook al reorganisaties aangekondigd bij onder meer BuzzFeed, Huffington Post en Gannett, uitgever achter de krant USA Today.

Vice begon in 1994 als een punkmagazine in Canada. Inmiddels is het bedrijf actief in tientallen landen. Daarmee is Vice naar eigen zeggen het grootste mediamerk ter wereld met een focus op jongeren. Bij de nieuwe reorganisatie is het de bedoeling dat Vice niet meer per land word ingedeeld. In plaats daarvan komt er een bedrijfsstructuur waar thema’s en onderdelen internationaal worden geregeld.

Nog maar iets meer dan een week geleden kondigden BuzzFeed, Verizon Media, eigenaar van Huffington Post, en Gannett fikse ingrepen aan. Bij elkaar opgeteld verdwenen hierdoor zo’n duizend journalistieke banen.

Ook in Nederland is het voor de betere online kwaliteitsmedia aanpoten. Gelukkig werken steeds meer online media met een betaald ledenmodel. Zo verkoopt Geenstijl.nl premium-abonnementen en verkoopt TPO zogenaamde TPO+-abonnementen. Als er genoeg abonnee’s zijn kunnen deze media voorgoed blijven bestaan, ook als er op een dag geen adverteerders meer zijn.

Anp/TPO

TPO ThePostOnline