Politiek

Opiniepeiling Maurice de Hond: Verlies regeringspartijen is structureel

03-03-2019 09:44

De aankoop van aandelen AirFrance/KLM door de regering wordt door een groot deel der Nederlanders positief ontvangen. Dat heeft tot gevolg dat het aandeel kiezers van VVD en CDA die aangeven niet te weten wat ze zullen gaan stemmen nu weer wat meer VVD of CDA zeggen. Daardoor stijgen die twee partijen 1 zetel (naar resp. 23 en 10). FVD en PVV gaan daardoor met 1 zetel naar beneden.

63 procent is positief over deze aankoop en 14 procent negatief. Kiezers van VVD,CDA en 50PLUS zijn het meest enthousiast. Die van GroenLinks en Partij voor de Dieren het minst.

46 procent is voor een verdere uitbreiding van Schiphol, 34 procent wil het op het huidig aantal vluchten houden. Dan zien we grotere verschillen tussen kiezers van de politieke partijen. VVD- en FVD-kiezers zijn het meest voor uitbreiding.

De insteek van minister de Jonge over het terugdringen van de marktwerking in de zorg wordt door 68 procent van de Nederlanders gesteund. Ook onder de VVD-kiezers is er een meerderheid voor. 53 procent denkt echter dat het niet zal lukken.

Ten slotte is er een belangwekkende analyse t.a.v. het consumentenvertrouwen. (pdf) Het afgelopen half jaar is die in Nederland sterk gedaald. Uit onderzoek blijkt dat er een duidelijk verband is tussen de uitslagen van de VVD bij peilingen en het consumentenvertrouwen. Uit de tabellen blijkt een heel groot verschil in consumentenvertrouwen tussen kiezers van de verschillende partijen. Bij degenen die VVD en D66 hebben gestemd is die het hoogst (28 en 20) en bij kiezers van de PVV het laagst (-43).

Maar wat het meeste opvalt is dat bij trouwe VVD-, CDA- en D66 kiezers het consumentenvertrouwen veel hoger is dan degenen die nu aangeven die partij niet meer te stemmen. Dat verschil is ongeveer 50 punten!

Dus de weggelopen kiezers bij de drie regeringspartijen zijn veel negatiever over de economische situatie in Nederland en hebben een veel lagere koopbereidheid dan de trouwe kiezers van de regeringspartijen. (Die koopbereidheids-index van het consumentenvertrouwen wordt vooral bepaald vanuit de inschatting van respondenten van hun huidige en toekomstige financiƫle situatie).

Deze cijfers laten zien dat het forse verlies van de drie grotere regeringspartijen in de peilingen een duidelijk structurele component heeft en dat niet verwacht kan worden dat een goede verkiezingscampagne of sterke debatten in de komende 2,5 week veel zal veranderen aan de stemvoorkeuren van de kiezers. We stevenen dus af op een volledig versplinterde Eerste Kamer en een fors verlies van de coalitie. Een samenstelling van de Eerste Kamer die 4 jaar lang mede bepalend zal zijn voor de Nederlandse politiek.